A Citroën egy barom, ha ezt nem gyártja
Nem mondom, hogy baj van a Citroënnél, de azért beszédes, hogy akár a Hyundai-nál , náluk is egy tanulmány szól a legnagyobbat. Megint. Pedig itt van a vadiúj C3-as, amivel kibélelték a párizsi standot, de azt nem bírták megtartani Párizsig, már júniusban lelőttek minden kérdőjelet az új generációról . Az a bizonyos tanulmány, a CXperience pedig tényleg nagyon erős lett, de annyira kirakatmodell, hogy csak a válogatott tévéseket engedik közel a beléhez.
Minden autószalonra jut legalább egy olyan tanulmány, mint a CXperience. Valami nagyon hosszú, nagy testű autó olyan anyaghasználattal a belsejében, amiknek közük nincs az autóipari trendekhez. Például faborítású ülések, rengeteg vastag szőnyeg és kárpit. Ezen a téren ez sem lóg ki a sorból, a kötelező jelleggel hozott egyedi ötletet pedig egy, az ajtókilincsek helyére befaragott kamerás visszapillantó adja. Az talán ebben a formában még senkinek sem jutott eszébe, de elég homályos ez a tanulmányautó-történelem, így az is lehet, hogy de.
Ez a 4,85 méteres óriás nevében a CX-hez nyúlik vissza, de ha valaminek, konkrétan a C5-nek egy jövőbeli utóda lehetne. A Citroënnél viszont azt mondják, a jövőben ugyan még szükségük lehet nagy és luxuskivitelű autókra (a kínai piac miatt mindenképp), egy konkrét jövőbeli autójukat sem kell belelátni a CXperience-be. Kár, ha egyszer valaki lenne olyan bátor, és legyártana ötven darabot egy ilyen tanulmányából, talán kiderülne, hogy Bentley-áron is el lehetne adni. Akár kicsi visszabutítva is, de ilyen nem lesz. Akkor hát viszlát egy múzeumban.
A C3-nál fölösleges keresni, hogy mi változott: ez egy teljesen új autó. A C3 típuskronológiát nézve óriási a változás, pedig csak utolérte a citroënes arculategyesítés a márka majdnem legkisebb autóját. A jelek szerint bejött minden, amire kezdetben a Cactus megkapta, hogy kretén, de szerethető. Legalábbis aligha van más oka, hogy az ottani kreténségek egy részét meglépik itt, ahol már tétje van. Tizennégy éve alatt több mint 3,5 millió C3-at adott el a Citroën, valószínű tudják, mit csinálnak például akkor, amikor felteszik az ajtókra ezeket az Airbump nevű műanyagokat.
Az új arculati készletből jön a hátsó lámpa is, és a komplett orr. Talán csak jól megágyazott a látványnak a sok Cactus az utakon, de az összkép könnyen emészthető. A belsővel együtt már-már kiérdemli az életstílus-jelzőt. Egyrészt az a szögegyszerű, nagygombos műszerfal nagyon jól sikerült. A kijelző menüje mondjuk végtelenül gagyi, azt leverhették volna a beszállítón, a műszeregység grafikáján is dolgozhattak volna még, de amit fizikailag meg jól meg kell csinálni, megcsinálták.
Minden műanyag tele van ívekkel. Nem csak a mintázott ajtóbelsőn, de még az olyan részletekben sem megúszásra játszottak, amelyeknél senki nem tenne szóvá, ha nincs benne sok fantázia. Ezzel szemben a körítés borzalmas. Azért is életstílus-autó az új C3, mert már a rajtnál többféle feltűnő változattal szórták meg a kínálatot. Van vászontetős, színes tetős, mindenféle kettős tónusú, matricás változat. Az egyik ilyen kiállított autó csúnyán levágott matricája volt az, ami még az arra járó kínai kémeket is megmosolyogtatta, pedig ők azért láthattak már csúnyábbat is. A kiállított autók mindenfele (csak középen nem) álló kormányaiból pedig csak itt csináltak sportot.
A C3 végeredményben egy gombócba gyúrt Cactus. A dizjánon túl a fedélzeti rendszerekben is megkap mindent, amit ma tud a márka. Sőt, kerül bele egy világújdonság is. ConnectedCAM a neve, és egy gyárilag beépített dashcam 120 fokos látószöggel, 16 gigabájt memóriával. Vészhelyzetet észlelve (hirtelen lassulás) vagy kézi indítással rögzít, majd fedélzeti rendszeren keresztül áttölti a videót a felcsatlakoztatott eszközökre, azaz nagyjából fél perc alatt Facebookra tölthető bármi, ami az úton történik az autóssal.
A Citroen óriási erőssége egy ilyen autóbuzikkal zsúfolt közegben, mint bármely autószalon, hogy tele van élő sportlegendákkal. Hosszú évekig megtehette, hogy előrántja Sebastien Loeb-öt, aki aztán bevonzza az újságíróhordát kiállított autók erdejébe. Loeb azóta a szomszéd Peugeot-é, de még mindig van náluk egy Yvan Muller és egy Jose-Maria Lopez. A nyitónapon ők ketten voltak az ügyeletes nyilatkozók a standon, a téma pedig az őket legkevésbé érintő új raliautó, a C3 WRC volt.
A Citroën erre a nevében C3-ra épülő, új szabályrendszer szerint készült autóra alapozza önbizalmát. Ez a 380 lóerős, 1175 kilogrammos WRC lesz a DS3 utóda a rali-világbajnokságon jövőre. Egyelőre annyi biztos, hogy a csapat egyik versenyzője Kris Meeke lesz, és mivel teljesen kiszállnak a túraautó-világbajnokságból, újra teljes erővel támadhatnak a raliban.