Üldögélni és nézelődni is rettentő tanulságos a Honda párizsi standján, ahol japán alkalmazottat alig látni, britet annál többet, és ahol most a legújabb Civic a szenzáció. Az NSX-nek már emelvény sem jutott, és nem véletlenül, hiszen a Honda népautójának tizedik generációja mutatkozik be most, amelyben érezhetően helyre akarnak tenni néhány korábbi bakit a japánok. Az egyelőre négy- és ötajtós kivitelben létező modell kapcsán hangsúlyozzák, hogy elsősorban nekünk, európaiaknak tervezték, és mellesleg éppen abban a Nagy-Britanniában készül, ahol a kontinens legintenzívebb Civic-kultusza tombol.
Állítják, hogy az új generáció a típus történetében az eddigi leghosszabb (4497 mm), legszélesebb (1800 mm) és legalacsonyabb (1421 mm). A külseje miatt sok kritikát kapott elődmodell például három centivel keskenyebb és nem kevesebb, mint 13 centivel rövidebb, valamint 2 centiméterrel magasabb volt, és tartok tőle, hogy a sokaknak lelki törést okozót, ezredfordulós busz-Civic még azon is bőven túltesz.
Az új, ötajtós Civic üléshelyzete döbbenetesen emlékeztet személyes kedvencemre, a békalámpásra, mert ebben is alacsonyan és előrenyújtott lábakkal foglal helyet a vezető, de az új, nagy szilárdságú acélból formált kaszni tizenhat kilóval könnyebb mint elődje (az autó össztömege 12 kilóval kisebb), de több mint ötven százalékkal nagyobb a torziós merevsége.
A küszöbök feltűnően magasak, beszálláskor át kell lépni őket, akár egy sportkocsiban. Az utastér mindenhol elég tágas, a magamhoz beállított vezetőülés mögött is lötyögősen elfértem, és a fejemet sem vertem be az egyébként kupészerűen ereszkedő tetőbe. A csapott hátúnak alaphelyzetben 478, a szedánnak 519 literes a csomagtartója, az ülések egyharmad-kétharmad arányban lehajthatók, mint minden rendes népautóba, így amíg apu élményautózik, a hozzátartozók sem fognak nélkülözni. A Civic minden szegletében erős karakterű autó, amit az autó orrát nézve csak éljenezni tudok, a hátuljával viszont nem könnyű kibékülni, és a helyzet nagyon hasonló a négyajtós esetében is. Kíváncsi vagyok, hogy a Facebook-népe mit szól majd a képek láttán.
A Honda már alapáron is rengeteg biztonsági extrával telepakolja a tizedik generációt, így nem hiányoznak például a keresztirányú forgalmat érzékelő szenzorok, az aktív sávtartó és ráfutásgátló-rendszer, van táblafelismerés, holttérfigyelő, gyalogosvédelmi rendszer és adaptív tempomat is, de ezek nélkül manapság nehéz elképzelni bármilyen kompakt autót. Újdonság, hogy felárért elektronikusan állítható lengéscsillapítókat is beépítenek.
Bár a Párizsi autószalonra elhozták a jövőre várható Type R sportváltozat prototípusát is. Részleteket még nem árultak el, de annyit megtudtam, hogy a kifutó Type R kétliteres turbómotorját reszelik majd tovább, és változatlanul csak az sportmodell első kerekeit hajtja majd. A prototípusnak a közelébe sem engedtek a hoszteszek, az ablakok is le vannak sötétítve, az is lehet, hogy odabent még sorjás ez-az.
A köznapi Civic-változatokhoz egyelőre kétféle turbós, változó szelepvezérlésű (VTEC) benzinmotort kínálnak. A gyengébbik ezres, háromhengeres, 129 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 200 newtonméter, míg az erősebbik egy hengerrel több, 1,5 literes, 182 lóerős és 240 newtonméter a csúcsnyomatéka. Nem kérdés, hogy én mindkettőt hatos kézi váltóval venném, de a Honda CVT váltót is társít az új turbómotorokhoz, amelyeket ez esetben valamelyest át is hangolnak.
Most pedig döntsön a közönség. Helyezzék el a tetszik-nem tetszik skálán az új Civicet. Árnyalatok használata megengedett.