A Volvót több mint hat éve vásárolta meg a kínai Geely, de csak most mutatták be az első olyan terméket, amelyet a kínai cég gyárt, de a Volvo mérnökeinek szaktudását hordozza magában. A korábbi, kudarcba fulladt próbálkozások után ez lehet az első kínai gyártású autó, amely Európában és Észak-Amerikában is sikerre számíthat.
Az új modellhez új márkanevet hoztak létre: az első hallásra furán hangzó Lynk & Co tehát nem valami integrált szolgáltatás fedőneve, ahogy korábban sejteni engedték, hanem egyszerű, hagyományos autómárka, amely 01 néven mutatta be első modelljét. Az új márka, amennyire lehet, biztosra megy: az elmúlt évek leggyorsabban növekvő személyautó-kategóriájába szállnak be elsőként. Egy közepes méretű szabadidő-autót építettek a Volvo és a Geely vadonatúj, közösen fejlesztett CMA platformjára. A 01 4,53 méter hosszú, 1,855 méter széles, 1,654 méter magas, a tengelytávja pedig 2,73 méteres.
Az autó formavilága nemigen emlékeztet a Volvo stílusára: annál sokkal kevésbé letisztult, viszont láthatóan törekedtek rá, hogy mozgalmasabb, színesebb legyen. Egyetlen modell alapján nem lehet megmondani, mit szánnak a Lynk & Co márka legkarakteresebb stílusjegyének, de a háromszínű karosszéria mindenképp érdekes ötlet: nem csak a tető és a karosszéria fényezése eltérő, de az autó dekorcsíkjai egy harmadik árnyalattal dobják fel az összhatást.
Az 01 elsődleges vonzerejének azonban nem is a külsejét szánják, hanem a beépített informatikai infrastruktúra nyújtotta lehetőségeket. Az autó folyamatos internetkapcsolattal rendelkezik, és olyan fedélzeti számítógéppel, amelyre bárki egyszerűen írhat applikációkat, hasonlóan az okostelefonokhoz. Egy ilyen, a gyári szakemberek fejlesztette program például lehetővé teszi, hogy a tulajdonosa megossza az autót másokkal, miközben a saját telefonján figyelheti az autót.
A korábbi kínai gyártású autók nemzetközi bukásai nagy részben az alacsony színvonalú műszaki tartalom és kidolgozás számlájára írhatók. Itt azonban ugyanazt a technikát alkalmazzák, amelyet később a kisebb Volvo modellekbe is szánnak. A motorválaszték 1,5 literes háromhengeres és kétliteres négyhengeres turbómotorokból áll, amelyekhez hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó jár majd. Emellett az autó biztonsága is a Volvótól megszokott szintet hozza – itt nem kell attól tartani, hogy a törésteszteken szégyent vallana a típus.
A tervek szerint a Lynk & Co 01 2018-tól lesz kapható, és már most a tervekben szerepel két másik modell, a 02 és a 03 bemutatása, amelyek ugyanezekre a műszaki alapokra épülnek majd. Egy lényeges részlet hiányzik még: nem tudni, hogy milyen áron kínálják majd az új márka típusait. Ám az szinte biztos, hogy a Volvóknál olcsóbbak lesznek – nyilvánvalóan ezért is döntöttek a kínai gyártás mellett.
Korábban több kínai cég is megpróbált már betörni az európai piacra, de eddig nem jártak sikerrel. A Brilliance kritikán aluli töréstesztjein bukott el, az MG egyszerűen túl drágának bizonyult ahhoz képest, amit nyújt, a Qorost pedig bemutatták ugyan, de autót eladni nem tudtak, így már ki is vonultak. A Great Wall még összeszerelő üzemet is létesített Bulgáriában, de az eladások ennek ellenére sem haladják meg évente a néhány száz példányt.
Pillanatnyilag úgy tűnik, a Geely új márkájának van a legjobb esélye, hogy megkapaszkodjon, hisz a Volvónak köszönhetően megvan a szaktudás, a Geely pedig bőséges anyagi háttérrel és gyártókapacitással járul hozzá a projekt sikeréhez.