A nyáron még csak egy vázlat és egy csokor ígéret volt a Nikola Motors, amelyről senki nem tudta, mennyire lehet komolyan venni. Most hatalmas lépést tettek előre: a One nevű vontatót élőben is bemutatták, így az ígéreteiknek is könnyebb hitelt adni.
A Nikola nehezen megoldható problémára keresi a jó megoldást: olyan teherjárművet próbáltak tervezni, amely rendelkezik a jelenleg használt dízelmotoros vontatók hatótávjával, miközben egyáltalán nem bocsát ki káros anyagokat. Itt az elektromos hajtás önmagában már nemigen jöhet szóba, hisz a járműnek alkalmasnak kell lennie legalább 20-25 tonna elvontatására, persze saját súlyán felül – ilyen terhelés mellett pedig legfeljebb egy-kétszáz kilométert tehetne meg a vontató, legalább hat-nyolc órás töltési idővel, akkor is, ha az egész alvázat kitömnék akkumulátorokkal. Márpedig egy dízel-vontató egy tankolással legalább 2000 kilométert mehet manapság.
Az amerikai cég megoldása ezért egy hibrid hajtáslánc lett: a 320 kWh-s akkumulátort menet közben hidrogénnel táplált üzemanyagcellával töltik. A hajtást hat villanymotor végzi, amelyek összesen 1000 lóerő össz-teljesítmény leadására képesek. A végeredmény állítólag 1300-1900 kilométernyi megtehető út egy töltéssel, és mivel a Nikola Motors 364 kútból álló, a Nikola teherautó-tulajdonosok számára ingyenesen használható hidrogén-töltő hálózatot ígér, a töltés sem okozhat gondot. Mindez nagyrészt még csak szép ígéret: a gyártás megindításához még fel kell húzni egy üzemet egymilliárd dollárért, és a hidrogénkutak építését is 2018 januárjában kezdik majd meg, ha minden a tervek szerint halad.
Akadnak persze lehetséges buktatók: a felhasználni kívánt technológiák egy része, köztük az üzemanyagcellák és a hidrogéntároló rendszerek egyelőre alig léptek túl a kísérleti stádiumon, a nagyméretű Li-ion akkumulátorok pedig még igen drágák. Ennek ellenére a gyártó szerint egy-egy ilyen vontató bérleti konstrukcióban nem lesz több havi 5-7000 dollárnál, hat éves futamidővel számolva, ami 360-500 ezer dolláros árat jelentene.
A One prototípusán kívül mutattak néhány képet az eltérő kialakítású, rövidebb távú utakra épített Two modellről is, amely láthatóan ugyanazokra az alapokra épül, mint a One, de kisebb kabint és hagyományosabb fazonú csőrös kialakítást kap.
Úgy néz ki, a Nikola hasonlóan próbálja megrázni az amerikai haszonjármű-piacot, mint a Tesla a prémium-személyautókét, és úgy tűnik, a nagy gyártók egyelőre ugyanúgy nem reagálnak érdemben a kihívásra, ahogy öt-hat éve a Teslára is csak legyintett a konkurencia. Érdekes lesz végigkövetni a folyamatot, hisz a tiszta teherautók hivatalos támogatottsága még nagyobb az Egyesült Államokban, mint az elektromos autóké, és könnyen lehet, hogy ha a Nikola sikeresnek bizonyul, akkor jogszabályokkal is igyekeznek majd kiszorítani a dízel-kamionokat az egész országból.