Portal, a jövő-Chrysler
Nem újdonság, hogy az autógyártók is elkezdtek beszivárogni az elektronikai szakkiállításokra, hisz mindennapi életünkhöz igazodva az autókban is egyre-másra jelennek meg a korábbiaknál sokkal fejlettebb elektronikus rendszerek. A Chrysler Portal tanulmányba is jutott elektronika bőven, üzemanyag viszont már nem kell hozzá.
Azon már meg sem lepődünk, hogy a Chrysler is egy elektromos, önvezető tanulmányt mutat. A Portal ilyen, méghozzá elég jó paraméterekkel: a három méteres tengelytávú, négy tolóajtós egyterű padlójába 100 kWh-s akkumulátor-csomag került, amely elvileg olyan 400 kilométer megtételéhez elegendő energiát raktároz. Ám talán ennél is lényegesebb, hogy a nagy akkumulátor gyorstölthető is: a gyáriak szerint egy 350 kW-os töltővel 20 perc alatt 240 km-rel növelhető az autó hatótávja.
A Las Vegas-i elektronikai kiállításra persze nem a villamos hajtás miatt vitték el a Portal tanulmányt, hanem korszerű fedélzeti rendszere, és magas színvonalú önvezető képességei miatt. Az autó belső tere kivételesen spártai: a kormányon és a két pedálon kívül egyetlen tekerhető gyűrű és a középkonzol nagy érintőképernyője alkotja a kezelőfelületet, míg a műszereket a szélvédő alatti széles és alacsony kijelző helyettesíti. A rendszert a Panasonic-kal közösen fejlesztette a Chrysler, és állítólag úgy igyekszik csoportosítani az információkat, amelyeket a sofőr és utasa elé tár, hogy minden esetben a legfontosabb adatok legyenek leginkább szem előtt. Természetesen az autót külső elektronikus eszközökkel való kommunikációra is felkészítették, és egyszerre akár tíz ilyen – okostelefon, tablet vagy hasonló – csatlakoztatható a beépített dokkolókon keresztül.
Ezen felül az autó bizonyos mértékig önvezető is. Jelenleg már az önvezetés különböző szintjeiről beszélnek: a kereskedelmi forgalomban elérhető legfejlettebb rendszerek a 2-es szintet képviselik, míg a Portalba 3-as szintű önvezető rendszer kerül. A legmagasabb szint eszerint az osztályozás szerint az 5-ös lenne, azaz a Chrysler rendszere sem helyettesíti minden szituációban a sofőrt.
A tanulmány formája is megérdemel néhány szót, annyira eltér mindentől, amit megszoktunk. Kifejezetten érdekes az egybefolyó üvegtető, szélvédő és hátsó oldalablak-pár, ahogy a vizuálisan egy egységet alkotó, alul is üvegezett oldalajtók is. A Portal furcsasága részben persze az arányainak köszönhető: a három méteres tengelytávnak, a magas tetőnek és a minimális túlnyúlásoknak. Akár letisztultnak is neveznénk az összhatást, ha az autó orrkialakításába nem próbálták volna beleerőltetni a Chrysler márkaarculatának elemeit – mondhatni a márka szárnyas jelvénye az egyetlen részlet, amely egyáltalán nem illeszkedik az autó egységes stílusához.
Attól persze nem kell tartanunk, hogy a Chrysler a közeljövőben kijön egy efféle modellel. Most, hogy a 200-as gyártásának leállítása után már csak két típust, a 300-ast és a Pacifica egyterűt kínálják, sokan inkább attól tartanak, hogy ez a márka sem húzza már sokáig. A Fiat-Chrysler láthatóan a Jeep és a Ram márkákra koncentrál Észak-Amerikában, a Chrysler és a Dodge kínálat pedig gyorsan olvad jelentéktelenné. A Portal jelentőségét inkább az adja, hogy megmutatták általa: követik a trendeket, és a kezükben van a technika, amely lehetővé tenné az elektromos autók gyártására való áttérést, ha nem is most, de hamarosan.