Faraday Future FF 91: agyonveri a Teslát?
Az amerikai villanyautó-gyártó végre megmutatta, miből szeretne megélni. Első gyártásra szánt autójuk az FF 91 nevet kapta, és bár a számok szintjén verhetetlen, a forma, sőt, az autó teljes koncepciója annyira szokatlan, hogy nehéz elképzelni, hogy tömegeket vonzana.
A Tesla a Model S révén rendesen feladta a leckét mindenkinek, aki követni próbálja. Brutálisan erős és határozottan vonzó a formája, és viszonylag nagy a hatótávja, aki túl akarja licitálni, annak nincs könnyű dolga. A Faraday Future az egyik cég, amely ezzel mégis megpróbálkozik: fejlesztettek egy még nagyobb teljesítményű elektromos hajtást, és építettek rá egy ötajtós karosszériát, amelyre leginkább talán a sport-egyterű kifejezés illik. Az FF 91 nevű autóval az elektromos hajtás kis helyigényét használták ki, azt a tényt, hogy a villanymotornak nem kell külön motorház, az akkumulátort pedig a padlóba lehet építeni, így szükségtelenné válik a különálló motorház kialakítása.
Ezzel a felépítmény teljes egészében utastérből és gyűrődőzónákból állhat, ami egyterü-jellegű felépítést jelent. Ugyanakkor az FF 91-et kifejezetten sportosnak szánták, így széles, hosszú tengelytávú és alacsony lett. A formát minimalistának neveznénk, bár nem itt-ott akadnak rajta rafináltabb részletek is, például a hátsó ablak alatt kialakított lámpasor, amely a sárvédő-szélesítésben folytatódik. Az összhatás szokatlan, és alighanem megosztó – nyilván lesz, aki zseniálisnak találja majd, míg mások számára túl sok lesz ennyi újdonság egyszerre. Az biztos, hogy az FF 91 feltűnő, ha nem is úgy, mint egy Model S.
A forma egyik kétségtelen előnye a 0.25-ös formatényező, amely nyilván segít majd elérni a 600 km feletti elméleti hatótávot. Az elektromos hajtáslánc ugyanis négy villanymotorból áll – ezek összesen 1050 lóerősek – amelyeket egy, az LG Chem által gyártott, 130 kWh-s akkucsomag táplál. Ez egyrészt nagyon gyorssá teszi az autót: 2,39 másodperc alatt érhető el a 96 km/h-s, azaz 60 mérföld/órás sebesség. Másrészt viszont viszonylag lassan tölthető fel a nagy akku: 240 voltos hálózatról 4,5 óra alatt tölthető fel félig.
Az első Faraday Future típust már teletömték érzékelőkkel, összesen 13 radar, 12 ultrahangos érzékelő és egy lézeres letapogató került bele. Önvezetésről azonban egyelőre nem beszélnek – egyelőre nyilván afféle robotpilóta-előkészítésről beszélhetünk.
Az FF 91-est egyelőre csak megrendelni lehet 5000 dollárnyi foglalóval, de ha igazak a Faraday Future anyagi gondjairól szóló hírek, akkor hamar fel kell futtatniuk a termelést, hogy jelentkezzen némi bevétel is a hatalmas kiadások mellett.