Beleültem az új Type-R-be

2017.03.09. 16:43

Ritka az olyan éles kontraszt egyetlen autógyártó standján belül, mint amilyet a Hondánál láttunk Genfben. Oké, a Ford klasszikusait a GT40-nel és McRae Focus WRC-jével most ne számoljuk ide. A japánok ugyanis Genfben leplezték le a legújabb Civic legdurvább változatát, a Type-R-t. Gyorsan jött, hiszen Zách Dani alig néhány hete volt a polgári változat bemutatóján. A standon azonban volt más is: a már-már tényleg utcai versenyautónak számító hot hatch egy képre fért a NeuV villanytörpével.

Az új Type-R egészen durva jelenség. Nem mondhatjuk, hogy ezt a stílust most kezdte a Honda, mert már a kifutó generációra is akkora szárnyat szereltek, amit egy-egy csóróbb versenysorozat pályagépei is megirigyelnének. Itt az összhatás valahogy mégis dögösebb. Az első lökhárító két szélére tagolt légbeömlők kerültek, maga a lökös elöl-hátul kapott egy szénszálas toldatot is, az alap-Civic középen kivezetett dupla kipufogójából pedig itt már tripla lett. A szélesebb futóművet a sárvédőívek is követik.

Az alapmodellt a Type-R-rel összevetve tűnik szembe igazán, hogy milyen jó kiindulási pontot jelentettek az egyszerűbb kivitelek az utcai sportmodellhez. Meg is lett az eredmény, ami egyelőre az autós újságírók közötti csatában csapódott le. Ahhoz, hogy beülhessek, kis túlzással néhány könyökkel bordatájra kiosztott gondoskodásra is szükség volt, aki egy-két percnél többet töltött a vezetőülésben, arra már rosszalló pillantásokat vetettek a kollégák.

Odabent jól gazdálkodtak a vörös betétekkel, nem estek abba a hibába, hogy kontroll nélkül mindent ilyesmivel szórjanak tele. A légbeömlők szélén, a műszerek körül, a kormányon, az üléseken és a varrásokon érzékeltetik, hogy nem egy mezei Civic-kel van dolgunk. A sportülések éppen annyira szorítanak, hogy elhiggyem, nincs olyan tempós kanyargás, hogy kiessek, ugyanakkor nem akarnak összenyomni. Egyértelműen az az érzés fogott el a sofőrülésben, hogy a Type-R a legkiválóbb élményautók egyike lesz.

Ehhez vélhetően technikai oldalon is megvan mindene, a legjobban várt tesztautók listáján előkelő helyen lesz. A kétliteres VTEC turbómotorból 320 lóerőt és 400 newtonmétert sajtoltak ki, és keményebb futóművet tettek a kocsi alá. Itt fölösleges is lenne a százalékokkal dobálózni, a lényeg, hogy elöl MacPherson, hátul független multilink tartja az úton a Type-R-t.

Ha innen nézzük az alig pár lépéssel arrébb kiállított másik újdonságot, a januári CES-en már látott NeuV-t, hamar kitalálhatjuk: az über-Civichez mérve az egy igazi antiautó. A NeuV amúgy egy rövidítés: New Electric Urban Vehicle, vagyis új elektromos városi jármű. Ezen biztosan sokan és sokat gondolkodtak. Egyszerű a koncepció: dobozformájú, kétszemélyes törpe, hátrafelé billenve nyíló ajtókkal.

Az antiautóság viszont nem a formában, vagy a bazinagy, teljes műszerfalat helyettesítő érintőképernyőben testesül meg leginkább. Sokkal inkább az autó köré épülő használati sémában. A NeuV ugyanis egyfajta autómegosztásra is alkalmas lenne. Amikor éppen csak áll, bárki elviheti egy körre, és adott esetben nemcsak energiát használ, de vissza is tölt a hálózatba.

Mivel így nem teljesen tulajdonoshoz kötött az autó, külön érdekesség lenne a HANA működése is. A Honda Automated Network Assistant olyan rendszer, amely a sofőrt monitorozza, az egyes beavatkozásoknál fellépő érzelmi hátteret figyeli. A későbbiekben pedig ezek alapján tesz javaslatokat a sofőrnek. Mindez persze a csomagtérből előkapható Kick 'n Go villanyrollerrel együtt csupán kézzel fogható formába öntött ötletelés.