Újabb fejezet a Mazda-Wankel teleregényben

2017.03.19. 08:55

Szinte követni sem lehet már, mit akar a Mazda a Wankel-motorral. Egykor forradalminak számított a megoldás, hiszen kis lökettérfogatból viszonylag komoly teljesítményt lehetett így kihozni. Később viszont kiderült, hogy ehhez elég magas fogyasztás és megbízhatatlanság, rövid élettartam társult. Nem is nagyon erőltették tovább, de valahogy soha nem tudtak tőle teljesen elszakadni. Szinte teleregény hosszúságúra nyúlt a sztori, amelyben hol a teljes elkaszálás, hol az újabb próbálkozások álltak nyerésre.

f4cf671339048b7bd176bed81a73b556

Most éppen arról szólnak a hírek, hogy nem felejtik el végleg a Wankelt. Ezúttal azonban nem egy sport- vagy luxusautó kizárólagos hajtását oldanák meg vele. Inkább afféle hatótávnövelőként alkalmaznák: egytárcsás Wankelt építenének autóik farába, amely a generátort hajtaná. Eközben villanymotor forgatná az első kerekeket, az energiát pedig lítium-ionos akkumulátor tárolná.

Nemcsak ez az egyetlen megoldás van azonban a Mazda tarsolyában a Wankellel kapcsolatban. A másik szabadalom a start-stop alkalmazása lenne a bolygódugattyús motoroknál. Erre korábban nem volt példa - nyilván részben azért, mert a start-stop elterjedése óta nemigen volt komoly tényező az autóiparban a Wankel. Éppen emiatt az alkalmazása új kihívásokat is jelent a mérnökök számára.

Arról egyelőre nincs hír, hogy ezek az új megoldások mikor juthatnak el esetleg a sorozatgyártásig. Kérdés, hogy mekkora erőforrásokat tud mozgósítani efféle projektekre a Mazda - hiszen közben a hagyományos modellek fejlesztésén is dolgozniuk kell. Nyilvánvalóan leginkább ebből élnek meg, nem a Wankelből.