Meghalt a Lada Niva tervezője
Hetvenöt éves korában elhunyt Petr Mihajlovics Prusov, a Lada Niva főtervezője. A szakember 1942-ben született, a mai Fehéroroszország területén. Mérnöki tanulmányai elvégzése után 1970-ben kezdett dolgozni Togliattiban, majd 1972-ben bízták rá a VAZ-2121 projekt vezetését. A Niva sorozatgyártása végül 1977. április 5-én indulhatott meg – ennek negyvenedik évfordulóját Prusov sajnos már nem élhette meg.
A Nivát igazi sikertörténetnek tekinthetjük, bár az első két évben nem pörögtek túl jól az eladások. Ha belegondolunk, nagyon kevés olyan autót tudunk sorolni az elmúlt évtizedekből, amely – ha kisebb-nagyobb változtatásokkal is, de – ennyi ideig gyártásban tudott maradni. Több mint száz országban árulták, sok helyen, így Magyarországon is legendákat zengenek róla. Ma már 4x4 néven forgalmazzák a típust. A Niva történelmi jelentőségéről az is sokat elárul, hogy 1986-ban, a Suzuki Vitara bemutatásakor a japánok egy dedikált prospektust adtak Prusovnak. Úgy fogalmaztak: az autó keresztapjának.
Kezdetben 1,6-os motorral szerelték, majd a kilencvenes években, egy átfogó fészlift során 1,7-est kapott, amelyből injektoros is készült. Az orosz terepjáró egészen különleges eredményeket ért el. Önerőből 5726 méter magasra kapaszkodott fel a Himalájában, elérte az Északi-sarkot és tizenöt évig szolgált az Antarktiszon is. A nyolcvanas években a Párizs-Dakaron dobogós helyeket gyűjtött be.
Petr Prusov a Niva után is számos másik AvtoVAZ-projektből kivette a részét. 1998 és 2003 között a gyár főmérnöke volt. Dolgozott a VAZ-1111 jelzésű, Oka néven ismert modellen, a VAZ-2110-en, a Samara 2-n, a Kalinán és több tanulmányon is. 2003-ban nyugdíjba ment, de továbbra is aktív maradt. Az utóbbi időben tanácsadóként segítette az AvtoVAZ elnökségét. Nyugodjon békében.