Ez lehet az első napelemes széria-autó
A Sono Motors az első, sikeres internetes pénzgyűjtéssel indított autógyártó: tavaly néhány vázlat alapján több mint 600 ezer eurót gyűjtöttek napelemes autójuk prototípusának megépítésére, és 1100-an meg is rendeltek egy-egy szériapéldányt. Most pedig megmutatták, mit kezdtek a pénzzel.
A Sion nevű prototípus nagyjából olyan lett, mint a vázlatokon: ötajtós, egyterű-fazonú elektromos kiskocsi, amelyet napelem-táblák borítanak. A tavalyi ígéretekben szereplő két változat közül csak a drágább, nagyobb hatótávolságút tervezik gyártani – azt mondják, a 12 ezer eurós, rövid hatótávolságú Urban kivitel iránt a rövid hatótáv miatt minimális volt az érdeklődés. Így csak az Extender változat kerülhet gyártásba – már ha eljut a cég odáig – várhatóan 2019-re. Egy másik ígéreten is változtattak: a végleges autó csupán ötszemélyes lesz, nem hat, ami szintén a gyártási költségek csökkentését szolgálja.
Az autó karosszérialemezeiben összesen 330 napcellát helyeztek el, ezek a Sono Motors szerint naponta legfeljebb 30 kilométert adhatnak hozzá a 30 kWh-s akkucsomag által biztosított 180-190 km-es hatótávhoz. Ehhez nyilván az kell, hogy az autó napon álljon. Érdekes megoldás, de nyilván az árak alacsonyan tartását szolgálja, hogy a 16 ezer eurós ár nem tartalmazza az akkumulátorcsomagot. Ezért a tervek szerint havidíjat kell majd fizetni, vagy külön meg kell venni, kb. 4000 euróért. Ugyanakkor a Sion képes lehet csökkenteni a villanyszámlát, hiszen vissza is képes táplálni az elektromos rendszerbe a napelemek által összeszedett energiát, ha az akkumulátor már feltöltődött.
A Sion koncepció igazán vonzó, arról viszont még nincsenek információink, hogy hogyan tervezik összeszedni a gyártás beindításához szükséges pénzt. Ehhez nagyságrendekkel nagyobb összegre lenne szükség, mint ami eddig összejött, és az kevéssé valószínű, hogy az internet népe hajlandó vagy képes lenne tíz- vagy százmillió eurós nagyságrendű összeget összedobni.