Összefog a Mazda és a Toyota
A két gyártó közti kapcsolat nem épp új keletű, de most láthatóan szorosabbra fűzik.
Rövid távon az egyik leglényegesebb közös fejlesztés egy új gyár felépítése lesz az Egyesült Államokban. Az üzemet 1,6 milliárd dollárból húzzák fel, és a tervek szerint évente akár 300 ezer autó legyártására is lehetőség lesz itt. Ez a japánok válasza az új amerikai import-szabályokra, amelyek komolyan megdrágítják az autóbehozatalt, és különösen az olcsóbb modellek esetében csökkentik jelentősen az autógyárak hasznát. Úgy tudjuk, a Toyota a Corolla szedánt, a Mazda pedig egy még be nem mutatott hobbiterepjárót állítana elő ugyanitt. A termelés 2021-ben indulhat.
A másik közös tevékenységi kör az elektromos autók fejlesztése lesz, erről azonban nem mondtak részleteket. A Toyota ugyan csak tavaly állította fel villanyautó-fejlesztő részlegét, de hatalmas ráfordítással igyekeznek behozni a lemaradásukat a konkurenciával szemben. A Mazda jóval kisebb cég, egyelőre saját villanyautó-program nélkül – nekik nyilván jól jönnek a Toyotánál kifejlesztett műszaki megoldások, cserébe beszállnak majd a fejlesztési költségekbe.
Az együttműködés elmélyítésének a két cég részvénycserével is nyomatékot ad: a Toyota a Mazda részvényeinek 5%-át kapja meg, cserébe 0,25%-nyi Toyota részvényért. Ezzel tovább bővül a Toyota japán holdudvara, hisz korábban hasonló együttműködési megállapodásokat kötöttek a Subaruval és a Suzukival is.