2017.09.01. 13:16

A Smart eddig nem nagyon találta a helyét az autópiacon, hiába próbált meg mindent a Daimler, hogy sikerre vigye a fura formatervű, drága miniautókat. De talán az elektromos hajtás és az önvezető képességek segítenek megtalálni a márkának a nyereségesség felé vezető utat.

A ForTwo mechanikájára épített tanulmányt a Smart a Frankfurti Autószalonon mutatja be. A formaterv kedves, gömbölyded, nagy, átlátszó, kerek ajtókkal és sok fehér felülettel – akár ha az Apple tervezői rajzolták volna. Autószerű nem sok van benne, ha a négy keréktől eltekintünk, de a szó szoros értelmében nem is autó ez, csak egy elektromos kapszula, amely magát vezeti. Csak meg kell rendelnünk, ha mennénk valahova, és az utazásunk célját kell neki megadnunk, a többit intézi. Ha ismerősnek tűnne a dolog, azon nincs mit csodálkozni: a Google, illetve most már Waymo kísérleti miniautója is ugyanezen az elven működik, sőt, még fazonra is hasonló.

Kezelőszervgyanánt egy nagy, 24 hüvelykes, széles kijelző, és a szélén több kisebb szolgál. Ezen adható meg, hogy hová igyekszünk, és bizonyos mértékig testre is szabható a jármű megjelenése. Az egyetlen műszaki adat, amit ismerünk, az akkumulátor kapacitása. 30 kWh tárolására képes, és ha ez fogytán van, maga vezet el a töltőhöz is. A belső tér tervezésénél más szempontokat vettek figyelembe a tervezők, mint egy szokványos autó esetében. Fontos volt például a könnyű tisztíthatóság, így mosható bőrkárpitozást kapott az EQ széles, egybeszabott üléssora.

A megrendelés és az útvonal megtervezése is a Car2Go alkalmazáson keresztül történik, amely a Daimler AG. érdekeltségéhez tartozik. A Mercedesnél azt jósolják, hogy az autómegosztást 2025-re több mint 36 millióan veszik majd igénybe, így érdemes minél hamarabb beszállni a piacra.