Messzebbre megy, de nem szebb az új Leaf
Hosszas titkolózás, és számos előzetes után végre bemutatták az új Nissan Leafet. Az új formaterv mellett nagyobb akkucsomag, erősebb motor és némi önvezető képesség jellemzi, az ára pedig a Tesla Model 3-é alatt marad.
A formátumon nem sokat változtattak, a Leaf továbbra is tömör hatású ötajtós kompakt modell, ahogy eddig volt, csak a stílusán változtattak látványosan. Az új változaton több az éles, egyenes részlet, amellett, hogy a sziluettje nem lett sarkosabb. Az orr-rész kialakítása valamivel talán emészthetőbb, mint korábban, az autó oldala, különösen a hátsó oldalablakok tájékán viszont zavarosabb formai szempontból. Összességében ugyanaz látszik rajta, mint az elődjén: az akarat megvolt, hogy valami igazán különlegeset rajzoljanak, de a jó ötletek nem jönnek utasításra. Mindenesetre az új Leaf legalább olyan könnyen azonosítható, mint az elődje, és a Nissan szempontjából ez a lényeg.
Az élesebb részletek ellenére a 4,48 méter hosszú és 1,79 méter széles karosszéria egész jó, 0,28-as alaktényezővel rendelkezik, ami nyilván hozzájárul a Leaf hatótávjának növekedéséhez. Ám ebből a szempontból az új, 40 kWh-s akkumulátorcsomag a legfontosabb előrelépés. A Nissan azt mondja, az EPA mérések szerint az autó olyan 240 km-t tehet meg egy töltéssel, az erősen optimista NEDC mérés szerint pedig akár 378 km is megtehető az akkumulátor lemerülése előtt. Mindkét adat szép nagy előrelépés az elődhöz képest, amelynek a legutolsó változata az EPA adatai szerint 172 kilométert mehetett két töltés között. A nagyobb akku ára a hosszabb töltési idő: a Nissan szerint 3kW-os töltővel 16, 6kW-ossal 8 órát vesz igénybe az üres akkumulátort teljesen feltölteni. Gyorstöltéssel mintegy 40 perc alatt tölthető vissza a teljes kapacitás 80%-a.
A nagyobb akku mellett erősebb motort kapott a Leaf, az üresen is 1,535 tonnás karosszériához azonban nem tűnik túl soknak a 147 lóerő sem. A végsebességet ráadásul 144 km/h-ra korlátozzák – így tartható a legkönnyebben kordában a fogyasztás – így valószínűleg a második Leaf sem lesz sportosabb, mint az első volt.
Az átdolgozott elektromos hajtáson túl a Nissan itt mutatja be a ProPilot nevű fél-önvezető rendszert, amely 30 és 100 km/h között használható, és képes a követési távolságot tartva követni a sáv középvonalát. Emellett az autó automatikus parkolásra is képes – ehhez ugyanazokat az érzékelő és beavatkozó rendszereket használja, amelyekre az önvezető funkcióhoz is szükség van.
A típus először Japánban lesz kapható, már az idén októberben elkezdik a forgalmazását, de valószínűleg Európába is megérkezik 2018 első felére. Az ára kedvezmények nélkül 30 ezer dollár – átszámolva olyan 7,7 millió forint – körül indul Észak-Amerikában, azaz úgy 15%-kal olcsóbb lesz, mint a Tesla Model 3-asa, bár nehéz volna megjósolni, hogy mire Magyarországra ér, mennyibe kerül majd.