A kínai autó, amely meghódítaná Európát
Úgy tűnik, itt az ideje, hogy elfelejtsük, amit eddig a kínai autókról gondoltunk. Többször előfordult már az elmúlt évtizedben, hogy egy-egy távol-keleti gyártó komoly fogadkozások közepette mozdult rá az európai piacra, de ilyen-olyan okból mindig visszapattantak. A Chery lehet az első, akinek tényleg sikerül.
A kínaiak persze nem hülyék, és ha már Európát akarják meghódítani, akkor olyan műfajban próbálkoznak, ami errefelé (is) nagyon megy. Hobbiterepjárót lepleztek le Frankfurtban, méghozzá olyan érdeklődés közepette, amit az öreg kontinens tradicionális gyártói is megirigyelhetnek: az Exeed TX a márka első olyan modellje, amit ezen a földrészen is piacra dobnak. És van benne fantázia, nem is kevés.
Eddig ha kínai autóról volt szó, többnyire vagy a pofátlan nyúlás, vagy a borzasztó töréstesztek jutottak először az eszünkbe. Esetleg az agyoncsicsázott dizájn. Az Exeeden viszont ebből a három tényezőből minimum kettőnek nyoma sem jelentkezik. Azt, hogy hogyan törik, nyilván nem tudhatjuk még (csak annyit, hogy a ChinaNCAP szerint ötcsillagos), viszont európai szemmel is teljesen korrekt a formaterv, amelyről ráadásul nem is ordít, hogy valakiről arcátlanul lemásolták volna.
Oké, az első lökhárító alján azt a krómot nem igazán tudom értelmezni. Nem a krómsága miatt, hanem azért, mert két olyan kamubeömlőt rittyentettek oda, amit mások hátul, kipufogó gyanánt szoktak alkalmazni. Egyébként teljesen harmonikus a forma. Bár jó nagy arca van, ezt a keskeny fényszórók és az őket egymással és a Chery-jelvénnyel is összekötő krómcsík, valamint a ködlámpa befoglaló formája jól tagolja. A farrész talán egy kicsit a Kia SUV-jaira emlékeztet, de nincs betegesen tolakodó hasonlóság. A hátsó lámpatestek formája is rendben, a lámpák a csomagtérajtón keresztül egybe is futnak.
A kínaiak két különböző kivitelű Exeedet hoztak el Frankfurtba. Mivel a sorban előttem álló kollégára kedvesen ráripakodott egy hosztesz, hogy csak a másik autót szabad kinyitni, egy határozott szökkenéssel be is előztem, és már markoltam is a piros Chery kilincsét. Nekem dorgálás helyett csak figyelmeztetés jutott a manőverért: ez még nem szériaautó, tartsam távol az üléstől a fenekemet. Kinyitni, nézni, fotózni szabad, beülni nem.
Amennyire a forma ellentmondott a kínai autókról bennem élő képnek, legalább annyira erősítette a sztereotípiákat az ajtónyitás élménye. A kilinccsel határozottan bánok, de kattanás után sem pattan ki az ajtó oly könnyedén, bizony meg kell azt húzni rendesen. A záródás is kicsit darabos, hátul kellemetlen kongó hang is kíséri. Úgy látszik, itt azért van még mit gyakorolni. A helykínálat - amennyire szemrevételezéssel meg lehet állapítani az ilyesmit - bőséges.
A belső aztán megint kellemes meglepetés, igaz, talán soha nem tudom meg, milyen Cheryben ülni. Műanyagból nem rücskös-kopogósat, de nem is a jól ismert puha habosítottat használták, hanem egy matt felületű, egészen normális tapintású, bár kopogós fajtával találkozunk. De sokkal több van alcantarából, vagy legalábbis arra hasonlító bevonatokból. Sem az ajtókárpiton, sem az üléseken, sem pedig a műszerfalon nem spóroltak vele. Középre tízcolos érintőképernyő került, és a műszeregység is virtuális. Ezeken kívül is igyekeztek beletolni a lehető legtöbb és legmodernebb extrákat. Van 360 fokos kamera, parkolóasszisztens, hangfelismerés és -vezérlés, továbbá piros vagy kék LED jelzi, hogy milyen minőségű az utastérbe áramló levegő.
A teljesen új, M3X névre keresztelt platformon nyugvó Chery Exeed TX háromféle hajtáslánccal lesz kapható Európában: elsőként a plug-in hibrid érkezik, de lesz sima hibrid és teljesen elektromos is (BEV - battery electric vehicle). Részleteket még csak az elsőről árultak el: a PHEV-be 150 lovas 1,5-ös benzinmotor és 85 kilowattos (115 lóerős) villanymotor kerül, de rendszerteljesítményt egyelőre nem adtak meg. A nulla-százat mindenesetre hat másodperc alatt futja, végsebessége pedig 200 km/h. Az NEDC ciklus szerint mérve 1,8 litert fogyaszt, de ez persze nem reális érték valós körülmények között. Tisztán villannyal állítólag 70 kilométert tud elmenni, maximum 120 km/h-s sebességre képes. Akkucsomagja gyorstöltéssel fél óra alatt éri el a 80 százalékos töltöttséget, míg háztartási áramról négy óra alatt tölthető fullra.
A hibridet hétsebességes automata váltóval kínálják, intelligens összkerékhajtással - utóbbi fejlesztésében a Dana és a BorgWarner is részt vett. Egyébként is több európai partnerrel, beszállítóval dolgoztak együtt, köztük a Valeóval, a Continental Automotive-val és a Bentelerrel. A futómű elöl MacPherson, hátul multilink.
Elsőre úgy tűnik, a Chery próbálkozása igenis komolyan vehető lesz az európai piacon. Ugyanakkor nehéz megjósolni, milyen fogadtatásban részesül a vásárlók részéről - ebben nyilván az árnak is döntő szerepe lesz. Egyelőre kérdéses, hogy egyáltalán mely szegmensbe akarják bedobni a kínaiak. Az egyik út, hogy prémium temékként a BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 és Volvo XC60 riválisa lesz, a másik pedig hogy a mennyiségre gyúrnak rá, és az Opel Grandland X, a Ford Kuga, a Seat Ateca és a Nissan Qashqai fémjelezte mezőnyben küldik harcba.
Persze nem az Exeed az egyetlen modell a kínaiak standján. Elhozták a Tiggo Coupé Conceptet is, amelynek nem elsősorban a SUV-kupé formája a nagy durranás, hanem az, hogy moduláris platformra épül. Kormánya autonóm üzemmódban videójáték-vezérlőként is használható. Különlegessége még, hogy a hátsó ajtók a megszokottal ellentétes irányban nyílnak.
A tanulmányautó tisztán elektromos hajtású, 120 kilowattos villanymotorjának köszönhetően hét másodperc alatt gyorsul százra, a végsebesség valahol 200 fölött van. Egyetlen töltéssel ideális esetben ötszáz kilométert tesz meg. A teljes töltés két óráig tart, a gyorstöltés 80%-ra húsz percet vesz igénybe.