Honda Urban EV: ilyen egy jó japán vicc
A Honda sokáig egyáltalán nem foglalkozott villanyautó-fejlesztéssel, de úgy néz ki, mostanra rájöttek, hogy elkerülhetetlenül bele kell vágniuk. Ennek az egyik első eredménye az Urban EV tanulmány, amely egy négyszemélyes kisautó, amely egy 70-es évekbeli kisautó karakterét hordozza, korszerű részletmegoldásokkal.
Bele lehet ugyan magyarázni, hogy a korai Civic adta az alapötletet a tervezőknek, de sokkal inkább úgy tűnik, a Frankfurti Autószalonra egy Golf I GTI utánérzést készítettek. Ha így van, ez a Honda eddigi legügyesebb húzása, hiszen elkészítették azt az autót, amit a Volkswagennek eszébe sem jutott, pedig a kerek lámpás, ferde hátú, szögletes sziluettű, szélesített sárvédőjű kiskocsi tökéletes lenne az I.D. sorozat folytatására. A hűtőrács szükségtelenné válását a japán tervezők úgy oldották meg, ahogy manapság minden második tanulmányautón láthatjuk: a két fényszóró közti területre mindenfélét ki lehet írni – nem mintha a szokatlan autón bárki ezt a részletet nézné.
A japán gyártó szempontjából lényegesebb, ami a nagyszerű formaterven belül van: a Hitachival közösen fejlesztett elektromos hajtáslánc, amely fontos szerepet játszhat a cég jövőjében. Takahiro Hachigo, a Honda vezére ráadásul azt ígérte, ez az autó nem valamiféle megfoghatatlan, távoli jövőkép része. Azt tervezik, hogy a Jazznél úgy tíz centivel rövidebb, négyszemélyes városi elektromos autót 2019-től gyártani fogják, bár nem egyértelmű, hogy az olyan érdekességeket megtartják-e, amilyen a hátul zsanérozott ajtó, vagy a műszerfalat teljes szélességében elfoglaló, illetve helyettesítő szuperszéles kijelző.
Az Urban EV tervezői egyébként belül is nagyot alkottak: az autó a minimál-stílus meglepően harmonikus példája: a visszafogott, matt felületű fabetétek és a nagy kijelzők mellett a szürke árnyalatai sem hatnak unalmasnak. A sofőrt egészen egyszerű munkahely fogadja: két pedál, a kormánykerék és néhány bajuszkapcsoló – láthatóan semmi, ami elvonná a figyelmet.
Csak remélhetjük, hogy a jellegzetes retró-forma tényleg visszatér majd egy szériamodellen. Bátor húzás lenne, de az az érzésünk, hogy kifizetődne: ahogy a Fiat az 500-assal, a Honda is letarolhatná a piacot, csak a stílusával. Egy ilyen húzás nagyban hozzájárulna a villanyautók terjedéséhez, és nem csak Európában.