Fehér furgonosok, lakóautósok, megnyugodhattok
Pár nap múlva már a objektív felelősség alapján büntet a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM), bár 2017. december 31-ig még türelmi idő van. Mivel rengeteg bizonytalanság volt, hogy kit és hogyan mér, büntet, nagy érdeklődés fogadta a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT) által szervezett szakmai tájékoztatót.
- a TSM rendszer kizárólag azokra a tehergépjárművekre és autóbuszokra fókuszál, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és műszaki nyilvántartásokban szereplő adatokat. A személygépjárművek ebben a tekintetben tehát nem érintettek.
- az objektív ágon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket (beleértve a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveket is). Ettől függetlenül egy esetleges kitereléses ellenőrzés keretében ezek a járművek is vizsgálhatók és mérhetők!
- a „mérési eredmény befolyásolásának tilalma” , mint új szankcionálandó magatartás vonatkozik minden olyan vezetési manőverre, mely a jármű adatainak objektív mérését akadályozza. Ide kell érteni a mérőponton történő ráfékezést, rágyorsítást, a KRESZ által bizonyos útszakaszokon egyébként is tiltott előzést (azaz a sávváltást, a biztonsági okokból indokolt kikerülési manővertől eltekintve), vagy például a követési távolságra vonatkozó előírások olyan jellegű megsértését, amely a járműnek a rendszám általi azonosíthatóságát ellehetetleníti.
- a szükséges jogszabály-módosítások hatályba lépését követően változni fog – és jelentősen egyszerűsödik – a túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedésére vonatkozó engedélyezési eljárás, amelyről a Magyar Közút már előkészítette a szükséges ügyfél-tájékoztatást, és a honlapján folyamatosan informálja az érintetteket. (A változásokról a cikkünkben közzétett prezentációból is tájékozódhatnak.)