Megérkezett a Volvo, amivel egészen új kategóriába próbálkoznak a svédek. Íme, ez volna az XC40, a kínai pénzből fejlesztett városi terepjáró, a Volvo új legkisebb SUV-ja.
A forma nem nagy újdonság, Thomas Ingenlath tavaly májusban megmutatott 40.1 néven futó tanulmányát tervezte tovább egy fiatal brit formatervező, Ian Kettle. Maradt például a hátsó tengely fölött meredeken emelkedő övvonal, az első fényszóróban fektetett T-t formázó led, az XC40 farát pedig gyakorlatilag egyben átemelték a tanulmányról. A bátorság egy ponton fogyott el látványosan: a hátsó ajtók kilincseit végül csak nem hagyták a felső sarokban. Az érdemi újdonságot nem is a formán kell keresni, hanem alatta.
Az XC40 az első Volvo, ami az új CMA (Compact Modular Architecture) nevű platformon áll. Ez már a kínai tulaj Geely pénzéből lett fejlesztve, később egy az egyben megkapja majd egy egyelőre csak 40 Series néven hivatkozott majdani Volvo, valamint a kínaiaktól érkező testvérmárka, a Lynk & Co hasonló méretű SUV-je, és egy négyajtós szedánja. A Volvo legkisebb városi terepjárója a CMA-n állva 442 centi hosszú lett, 26 centivel rövidebb, mint az egy mérettel nagyobb testvér, az XC60. Tengelytávja kereken 2,7 méter, ha pedig arányai másnak hatnak, mint az XC60-asé, az azért lehet, mert csak elenyésző mértékben, három milliméterrel alacsonyabb nála.
Az utastérben is jól leköveti az aktuális Volvo-stílust. Kijelzőkben egy az egyben lemásolta az XC60-at: 12,3 colos TFT műszerfalát és a középkonzol 9 colos érintőképernyőjét megkapta a nagyobbik SUV-tól, ahogy a függőlegesre tájolt szellőzőnyílások is ismerősek már az új Volvókból. Talán nem véletlen, hogy a – furcsamód nem a Frankfurti Autószalonon, hanem egy milánói Volvo-rendezvényen megtartott – bemutatón Ian Kettle dizájner a nagy tárolórekeszeket emelte ki az új XC40 beltere kapcsán.
Az XC40 kezdeti motorkínálata a négyhengeres benzinesből és dízelből áll, de ez lesz az első Volvo, ami megkapja majd a márka új háromhengeresét, ahogy a hibrid és a full villanyhajtás is mind később jönnek a kínálatba. Utóbbit 2019 előtt jobb nem is várni. Az Autocar úgy tudja, 27 ezer 900 fontról (9,5 millió forint) indul Nagy-Britanniában az ára, azaz ahogy várható volt: az Audi Q3-mal, a Jaguar E-Pace-szel és a Range Rover Evoque-kal lesz versenyben a kis prémium városi terepjárók vevőiért.