Mind a Toyota, mind a Mazda látványos lemaradásban van az elektromos autók fejlesztésével, de azt tervezik, hogy az évtized végére felzárkóznak a konkurensekhez. Ennek érdekében a Densóval együtt létrehoznak egy új, közös céget, EV Common Architecture Spirit Co-t - szabad fordításban A Villanyautó Közös Műszaki Alapjának Szelleme Vállalatot – amelynek, ahogy sejthető is, egy közös villanyautó-építőkészlet létrehozása lesz a feladata.
Túllépve a távol-keletiek érdekes cégnév-választási szokásain, ez igazán jó megközelítésnek tűnik, hisz a villanyautó-fejlesztés alapvetően olcsóbb, mint a hagyományos autóké – kevesebb az alkatrész és a tervezőket korlátozó helyigényes, kötött elhelyezésű főegység – ha a műszaki alapok már készen állnak. Nem csoda, hogy másutt is hasonlóképp álltak a fejlesztésnek, a VW például MEB néven alakít ki szabvány platformot, amelyre mindenféle méretű autó építhető.
A közös vállalatban mindhárom vállalat villanyautós tapasztalatait felhasználhatják, miközben a költségek megoszolhatnak. Ez elsősorban a kisebbik Mazda számára létfontosságú, hiszen egyedül aligha tudná fedezni a fejlesztés költségeit, bár nyilván a Toyotának is jól jön, hogy a villanyautó-fejlesztés magas anyagi kockázatát megoszthatja. A Mazda korábban már 2019-re beígérte első elektromos modelljét, a Toyota pedig 2020 elején szeretné piacra dobni saját villanyautóját, méghozzá már a következő generációs, szilárd elektrolitos akkumulátor-technológiát felhasználva. Ezzel nem késnék le sokkal a legnagyobb konkurensek villanyautó-offenzíváját, hiszen a nagy gyártók többsége 2019-re ígérte saját nagyszériás elektromos modelljeit.
A Toyota és a Mazda augusztusban nyilvánosságra hozott együttműködésének ez persze csak egy része, hisz rövidebb távon közös gyárépítést terveznek az Egyesült Államokban válaszul az ottani import-ellenes intézkedésekre. A Toyota a Corollát, a Mazda pedig valamiféle crossover modellt tervez előállítani az évi 300 ezer autó előállítására alkalmas gyárban.