A villanyautó rossz üzlet
Sergio Marchionne, a Fiat birodalom vezérigazgatója híres arról, hogy meredek dolgokat nyilatkozik, és most is ezt tette. Azt mondja, egyelőre nem lehet nyereséges üzletet építeni az elektromos autók gyártására.
„Most még nincs olyan üzleti modellünk, amely alapján nyereségesen szállíthatnánk elektromos autókat.” - mondta. Természetesen a Tesláról is beszélt ennek kapcsán: „Amennyire szeretem Elon Muskot, aki jó barát, és fantasztikus munkát végzett a Tesla népszerűsítésében, annyira bizonytalannak látom, hogy amit csinál, az valaha is megtérülhet.” Marchionne azt persze nem vonja kétségbe, hogy a villanyautó tűnik a jövő ígéretének, de azt mondja, a jelenlegi alkatrészárak mellett az autógyártók számára a hibrid hajtás jelenti a megoldást rövid távon. „Minden azon múlik, hogy hogyan csökkennek az alkatrészek árai, és teszik lehetővé, hogy eladható termékeket állítsunk elő... Úgy kell lavíroznunk ebben a folyamatban a belső égésű motorok és a villamosítás között, hogy legalább egy kevés gazdasági megtérülés mindvégig megmaradjon, és biztosítsa a túlélésünket.” A mondandóját meglehetősen határozottan zárta le: „Nem tennénk mindent arra, hogy már a következő évtizedben minden autó tisztán elektromos lesz. Ez egyszerűen nem történhet meg.”
Az alkatrészek, amelyeknek az árára Marchionne utalt, természetesen a Li-ion akkumulátorok. Egy elektromos autó sokkal egyszerűbb és olcsóbb, mint belső égésű motorral hajtott megfelelője, hiszen sokkal kevesebb alkatrészből áll a komplikált mechanikus hajtás hiányában. A használható méretű akkumulátorok azonban még mindig a villanyautók árának felét-háromnegyedét teszik ki. Ez pillanatnyilag azt jelenti, hogy legfeljebb a prémium-kategóriában tudnak a gyártók versenyképes árakat alkalmazni. Az ezen a téren kivételesen sikeres Tesla is veszteséggel működött eddig, és egyelőre valóban nem tudni, hogy új alapmodelljükkel, a Model 3-mal képesek lesznek-e nyereségessé válni.
A múlt havi Frankfurti Autószalonon elhangzott ígéretek alapján a többi nagy gyártó is óvatosan kezeli a kérdést: mindenki megígérte, hogy jönnek a villanyautók, egyes gyártók akár 40-50 féle villanyautó bemutatását is beharangozták 2025-ig, de egyértelmű, hogy a tervek szerint ezek nem leváltják, csak kiegészítik a benzines modellválasztékot a következő évtizedben. Ilyen értelmű nyilatkozatokat hallhattunk a BMW, a Mercedes, a Renault és a Volkswagen csoport vezetőitől is.