Ahogy a Volkswagen csoportnál lassanként megvalósulnak a hosszabb távú költségcsökkentési lépések, úgy lesz egyre egyértelműbb, hogy mi minden esik áldozatul a dízelbotránynak. Úgy néz ki, az Audi legnagyobb motorjai esnek el az elsők között.
Az Audi kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatója, Peter Mertens jelezte, hogy a közeli jövőben akár 40%-kal is csökkenhet az Audi által kínált hajtáslánc-változatok száma. Elsősorban a motor-váltó kombinációk számának csökkentésében gondolkodnak, de Mertens szerint egész motorcsaládok eltűnése is várható. „Tényleg szükségünk van V10-es és W12-es motorokra a következő autó-generációhoz?” - tette fel a költői kérdést. Ugyanakkor azt mondja, bár a dízelek és a V8-asok létjogosultsága is megkérdőjeleződött korábban, arra jutottak, hogy ezek nélkül egyelőre nem képzelhető el a folytatás.
A tizenkét hengeres motor kiirtását a három német luxusautó-gyártó közül az Audi vállalja először: ez olyasmi, ami, bár egyértelműen ésszerűtlen, nagy fogyasztású, túlsúlyos megoldás, egyszerűen a több a jobb elv alapján mindig felbukkant a legdrágább, legmagasabb presztízsű autókban. Az Audinál a W12-es ráadásul olyan műszaki csemege, amit másutt nemigen kínálnak. Érdekes kérdés, hogy a Bentley, ahol a Continental széria legnagyobb motorja ugyanez a hatliteres szerkezet volt, hogyan tudja majd helyettesíteni a motort. A VW csoport szempontjából csak úgy van értelme egy motor megszüntetésének, ha a fejlesztésére nem költenek, mivel egy ilyen, kis példányszámú szerkezetnél ez az egyetlen számot tevő költség.
Mertens korábban a Volvónál már végzett hasonló tisztogatást: állítólag az ő ötlete nyomán kerülnek a svéd gyártó minden modelljébe ugyanannak az egyetlen, hengerenként fél literes motorcsaládnak a tagjai, amelyeknek a teljesítményét egyszerűen a turbófeltöltő rendszer hangolásával állítják be különböző szintekre. Az Audinál ilyen drámai megoldás nyilván nem jött számításba, de valószínű, hogy a VW luxusmárkájánál is drámaian csökken majd a motorok száma, hisz ezzel hosszabb távon euró-milliárdokat spórolhatnak meg. A csúcsmotor várhatóan a négyliteres, dupla turbós V8-as lesz, amelyből több, különböző teljesítményű változat készülhet, akár olyanok is, amelyek hozzák majd a V10-esek és W12-esek teljesítményszintjét.
Az igazgató nem csak arról beszélt, hogy mi nem várható a jövőben. Elmondta azt is, hogy a Porschével közösen fejlesztett PPE, azaz Premium Platform Electric padlólemezre épül majd több modelljük: elsősorban az A4 és az A6 méretében számíthatunk elektromos Audikra, az elektromos prémium-modellek közül a drágábbakat állítólag Porsche dobja majd piacra.
Mindez elég hosszú távú tervnek tűnik: a V10-es és W12-es modellek kifuttatásához nyilván kell még néhány év, ahogy a nagy szériás villanyautók sem várhatók az évtized vége előtt.