A legszebb japán autó pedig...
A sorozatnemalvás sokat kivesz az emberből, gyalulja a lelkesedést, öli a lendületet, a végén pedig csak feküdnél a hideg kövön, hogy legyen már vége a napnak. De nem akkor, ha a napod éppen Japánban kelt fel, mert itt úgy érzed, hogy égjen csak az energia, és jöjjön a sok tapasztalat ebből a csodavilágból. Az utolsó erődből elvánszorogsz a Daihatsu standjára, majd másodpercek múlva érzed: életben maradok.
A Daihatsu pár éve kivonult Európából, nálunk pedig már vagy ezer éve nem forgalmazzák autóit, pedig a Toyotához köthető, amúgy 1907-ig visszanyúló történelmű márka nagyon érdekes dolgokat művel. A Tokio Motor Show-n jó sokféle 660 köbcentis, adó-optimalizált kei autót állítottak ki, például a kívül szűkös, belül tágas Move Canbus kisbuszt, de csak egyetlen autó tudta megkaparintani a lelkemet. Egy kis metálsárga, miniszedánról (vagy négyajtós kupéról) van szó, egy csábos vakarcsról az emelvényen. A Compagno DN a hatvanas években gyártott elődje előtt tiszteleg, persze mai méretben és technikával. Kicsi autóról van szó, mert bár nagyautósak az arányai, csak négyszemélyes, ami gyakorlatilag kettő, mert hátul elég nyomorúságos lehet utazni.
Viszonylag ritka, hogy egy koncepcióautóhoz ilyen közvetlen hivatkozást társítanak egy kiállításon, de a Daihatsu ezúttal hozott egy példányt az ősmodellből is, hogy lássuk honnan jönnek bizonyos formai megoldások. A fényszórók vagy a nagy krómozott hűtőmaszk ugyanazt a zsánert követi, mint a régi modell, ám közben az új Compagno lemezmunkái nagyon is maiak. Ilyen finoman illesztett karosszériát pár éve még senki nem kínált, ahogy ilyen rafináltan kialakított, markáns hosszanti éleket sem. A tető vonalvezetését nézzétek, szinte mint a Peugeot RCZ kupé, olyan merész, de ennek a karosszériának is nagyon jól áll ez a fedő. Ez a kis Daihatsu a legszebb japán autó, csak holtversenyt fogadok el.
A Compagno beltere a végtelenségig finom. Behuppantam és még jobban elkerekedett a szemem. Szépek és egyediek az első ülések, kecsesek a háttámlák, fantasztikus a v-alakban központosuló középkonzol, csodás a mart alumínium kormánykerék, még ha néhány kapcsoló egyelőre csak jelzésértékű is. Ebből az autóból jövőre valóság lesz, csak nem nálunk.
Mindegy, gyönyörködjetek és álmodjátok, hogy ti is japán nyugdíjas házaspár vagytok, ezért hamarosan megvehetitek a fiatalkori autótok reinkarnációját ezres, benzines turbómotorral, vagy egykettes szívó benzinesből és kisegítő villanymotorból álló hibrid hajtással.