A General Motors visszajöhet Európába
„Semmi nem akadályoz minket abban, hogy visszatérjünk Európába.” - mondta Mary Barra, a GM vezérigazgatója, ám az kevéssé valószínű, hogy ezt hagyományos autógyártóként tennék.
Barra értelmezése szerint már az Opel értékesítése is olyan lépés volt, amellyel a GM vezetése igyekezett megszabadulni a céget visszahúzó tényezőktől, hogy a jövőre koncentrálhasson: az elektromos és önvezető autók fejlesztésére, a korszerű műszaki megoldások bevezetésére. Így az európai visszatérést is inkább afféle mobilitás-szolgáltatóként képzeli: a GM autóit nem megvásárolható járművekként láthatjuk viszont, inkább bérelhető szolgáltatásként.
Mindez szépen hangzik, bár még kérdéses, hogy ez az üzleti modell működőképessé tehető-e. A GM ugyan gyártja az elektromos Chevrolet Boltot – amely nálunk Opel Ampera-E néven ismert – de minden egyes példány tízezer dolláros nagyságrendű veszteséget hoz a cégnek, a nyereséget pedig még mindig a Chevrolet és a GMC nagy alvázas pickupjai és terepjárói hozzák a cégnek. Maga a GM 2019-re ígéri az első, önvezető autókra épülő mobilitás-szolgáltatását, így az az érzésünk, ezt legkorábban valamikor a következő évtizedben próbálhatják meg Európába hozni, feltéve, hogy Észak-Amerikában sikerre tudják vinni.