Csehország szűk lett a Škodának?
Bár évtizedek óta a Volkswagen csoport része, a Škoda Európát eddig tisztán két hazai üzeméből látta el autókkal. Ám a kereslet lassan kinövi Mladá Boleslav és Kvasiny lehetőségeit, és a VW most hiába tárgyal a helyi szakszervezetekkel a vasárnapi munkavégzésről.
A legtöbb autógyártó persze azonnal új gyárat építene, vagy bővítené a két meglevőt, hiszen a Škoda a Volkswagenen belül is a leggyorsabban növekvő márkák közé tartozik. A baj az, hogy – nem kis részben a dízelbotrány hihetetlen költségei miatt – az anyavállalat intenzív spórolásban van: azt mondják, amíg akad kihasználatlan kapacitásuk, nem költenének bővítésre.
A VW konszern vezére, Matthias Müller azt nyilatkozta, a szabvány MQB platform lehetővé teszi, hogy szinte bármit bárhol gyárthassanak, akár néhány hónapos előkészítéssel, a probléma inkább az, hogy hol akadna még szabad kapacitás Európában. Jelenleg csaknem az összes márka eladásai növekvőben vannak: a Seatnál, ahol hagyományosan volt hely a saját típusok mellett, az új Arona és Ibiza miatt teljes gőzzel megy a termelés, és az Audinál ugyanez a helyzet. Érdekes módon talán a VW-nél Wolfsburgban lehetne néhány Škodának helyet szorítani a Golfok gyártósorain, vagy Emdenben, a Passat mellett, bár valószínű, hogy a drága német munkaerő felhasználása az olcsó cseh modellek gyártására a nyereség rovására menne.
Az egésznek olyan szaga van, hogy a VW csoport vezetése most minden lehetséges érvet megkeres a cseh szakszervezetek meggyőzésére. A gyártás áthelyezésével való fenyegetőzés hagyományos eszköz a cégnél: alkalmazták régebben a spanyol szakszervezetekkel szemben is, így készültek Seat Ibizák Szlovákiában egy rövid ideig, a VW Polo gyártósorán. Most egy picit kevésbé kedvező a helyzet, hiszen nem csak a Škodánál pörög az üzlet, de az egész VW csoportnál, de az az érzésünk, hogy a drezdai üvegfalú gyárban is készülhetnek Fabiák, ha a konszern vezetői ezzel közelebb kerülhetnek ahhoz, hogy a Škodánál bevezessék a vasárnapi műszakokat.
A konkrét esettől függetlenül is érdekes adat, hogy ha nem bővítik a Škoda európai gyártókapacitását, az 2020-ra éves szinten 360 ezer autó kiesést jelentene a márka számára – ennyivel kevesebb autót tudnának előállítani a várható keresletnél.