Indiába megy a lapra szerelhető autó
A Föld legelmaradottabb vidékeire szánt furcsa jármű fejlesztése tovább folytatódik, bár a gyártásra vonatkozó tervek látszólag nem kerültek közelebb a megvalósuláshoz. Ám az indiai tesztelés révén a jármű alkalmasabbá válhat arra, amire szánták.
Az Ox nevű lapra szerelt szükségjárművet egy Global Vehicle Trust nevű szervezet kezdte fejleszteni, majd a gyártástechnológia kidolgozásába Gordon Murrayt is bevonták, aki ugyan verseny- és sportkocsi-tervezőként lett világhírű, de manapság kis sorozatú gyártási rendszerek fejlesztésével is foglalkozik.
A primitív formájú, csőváz-keretre épülő négykerekű legnagyobb előnye, hogy valóban lapra szerelve szállítható, hat egységcsomag fér el egy 40 láb hosszú konténerben, és három szakképzett ember 12 óra alatt összerakhatja a használat helyszínén, minimális szerszámigénnyel. A kisteherautó-jellegű készség ugyan nem különösebben tetszetős, de nagyon praktikus: 2,2 literes dízelmotorja egy Ford Transitból származik, és akár 1,9 tonna terhet is hordozhat. Elfér rajta nyolc 166 literes szabvány vizeshordó, három szabványos euro-raklap, vagy 13 főt is elszállíthat a platón.
A tervek szerint a projekt egyik támogatójával, a Shell olajtársasággal együtt olyan, eleve nehezen elérhető közösségekhez juttatnak ilyen járműveket Indiában, ahol megmutatkozhat az Ox életminőség-javító hatása. Emellett itt alkalom nyílna arra is, hogy valós körülmények között igyekezzenek kideríteni, hogy milyen hibák maradtak még a konstrukcióban, és kijavítani ezeket.
Az egyelőre még mindig bizonytalan, hogy a Global Vehicle Trust talál-e olyan partnert, amely pénzelné a nagyobb volumenű gyártást. Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy egy ilyen jármű forgalmazása nem kecsegtet igazán nagy haszonnal – a GVT is nonprofit szervezet – viszont olyan nagyságrendű befektetést igényel, amely nagyon nehezen képzelhető el jótékonysági alapon.