Húsz év múlva olcsó lesz a villanyautó

2018.05.28. 14:57

Az elmúlt években rengeteg ígéretet hallhattunk elektromos autókkal kapcsolatban, de megvalósulni egyelőre keveset láttunk. Most azonban egy szép kerek menetrendet tett le az asztalra a Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

A Bloomberg elemzőcsapata tulajdonképp nem tett mást az EV Outlook összeállításakor, mint az aktuális piaci folyamatok alapján felállított egy modellt arról, ahogy az elektromos járművek elterjedhetnek a következő évtizedek során.

A modell 2040-ig szól, és arra a következtetésre jut, hogy 22 év múlva az autóeladások 55%-át, a világ teljes autóflottájának pedig a harmadát teszik majd ki tisztán elektromos járművek. Ez utóbbi összesen 559 millió járművet jelentene az utakon.

Ám ennél is érdekesebb, hogy mit állítanak a villanyautók árairól. Ez ugyanis jelenleg a legnagyobb akadálya a széles körű terjedésüknek. A BNEF elemzése szerint 2024-től állami támogatások nélkül is versenyképes lehet az elektromos autók ára némely piaci szegmensben, 2029-től pedig mindegyikben.

Ezek alapján a 2017-es 1,1 milliós eladási szint helyett 2025-re 11 millió villanyautó, 2030-ra pedig 30 millió elektromos jármű eladását tartják lehetségesnek. A váltás motorja a szakemberek szerint Kína lesz, ahol már 2025-ben 19%-nyi elektromos járművet adhatnak el, utána Európa következik majd (14%), és végül az Egyesült Államok (11%).

Ahogy az elemzésből látszik, arra még ez a meglehetősen derűlátó forgatókönyv sem számít, hogy a belsőégésű motoros autók csak úgy eltűnnek az utakról. 2040-ben még az autók kétharmada lehet ilyen az EV Outlook adatai szerint.

Azt azért fontos megjegyezni, hogy a BNEF modellje nem lehet nagyon pontos. Egyrészt egy hosszú folyamatot igyekszik modellezni, amelynek csak a legelején tartunk, így nehéz pontosan előre jelezni a folyamatok valós időtartamát – öt-tíz év eltérés simán lehet – másrészt váratlan fordulatokkal nem számoltak – nem számolhattak – a szakemberek. Ezzel együtt eddig még ez a legteljesebb elemzés, amely tények alapján igyekszik megjósolni, hogy milyen ütemben állhatunk át az új típusú járművek használatára.