Hát ezért nem hagyjuk a vezetést a Teslára

2018.06.14. 15:32

A Tesla önvezető rendszerének neve ugyan robotpilótát jelent, de – ahogy a Thatcham Research rövid filmjéből kiderül – egyelőre inkább csak vezetést segítő rendszernek nevezhető, bizonyos, egész hétköznapi helyzetekre egyszerűen nem képes reagálni.

Maga a Tesla egyébként fel is hívja erre a figyelmet, különösen az első, nagy nyilvánosságot kapott végzetes baleset megtörténte óta: az Autopilot használata mellett is figyelnie kell a sofőrnek. A Thatcham Research – a brit biztosítók által fenntartott kutatóintézet – mutatott is olyan helyzetet, amit a robotpilóta még képtelen lereagálni.

A forgatókönyv nem ritka: a Tesla egy másik autó mögött halad a sávjában, követve annak ívét. Ám az elöl haladó autó sávot vált, hogy elkerüljön egy ott álló harmadik autót. Az Autopilot pedig simán belehajt az álló járműbe. A kísérlethez persze egy kartonvázas, fóliaburkolatú autóforma objektumot használtak, így baja senkinek nem lett, de a lényeg így is jól látszik. Ez nem egy lehetetlen szituáció, vannak helyek – mondjuk több sávos úton elhelyezett közlekedési lámpánál, kisebb forgalmú időszakokban – ahol mindennaposnak is nevezhető.

teslapilotcrs.gif

A baleset persze megelőzhető, ha valaki tényleg az útra figyel, és a kormányon, illetve a fék felett tartja a kezét. Az Autopilot és a többi hasonló önvezető rendszer épp azért vonzó, mert leveszi a koncentráicó terhét a sofőrről – vagy legalábbis látszólag ezt teszi. A Thatcham üzenete pedig pontosan ez: az ötlet ugyan vonzó, de még nem bízhatjuk a vezetést az autókra, mert egészen egyszerű helyzetekben is csődöt mondhat a tudásuk, ami ránk, és másokra is igen veszélyes lehet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.