Ma már az a legkevesebb, hogy ha valaki két tonnás belsősáv-taposóval járna, legyen lehetősége úgynevezett környezetbarát változatot választani. Ezt a lehetőséget kínálja a nemrég bemutatott X5-ös BMW legújabb változata, amely a hangzatos xDrive45e iPerformance névre hallgat. Lényegét tekintve egy közel négyszáz lóerős, feleslegesen nagy méretű és tömegű, méregdrága szabadidő-autó, amivel ingyen lehet parkolni, ingyen lehet behajtani London belvárosába, és mindenféle adókedvezményt lehet igénybe venni világszerte.
Szigorúan műszaki szempontból ez itt egy újabb briliáns alkotás a német gyártótól. Hathengeres, 286 lóerős benzinmotor kerül az orrába, amelyet egy 112 lóerős villanymotorral kombinálnak. A két motor összjátékából 394 lóerő összteljesítmény és 600 Nm maximális nyomaték származik, valamint 5,6 másodperces gyorsulási idő százra, ami egy X5-ös méretű batártól igazán kivételes képesség. Az igazán nagy eredmény az, hogy az előző generáció konnektoros hibrid kiviteléhez képest majdnem megháromszorozták az elektromos hatótávot: állítólag 80 kilométert lehet megtenni egy teljesen feltöltött akkumulátorral, anélkül hogy a benzinmotornak be kellene indulnia.
Alighanem ez segített a gyáriaknak kiszámítani a 2,1 literes átlagfogyasztást: ha az akku energiatartalmát nagyvonalúan nullának vesszük, akkor az első száz kilométerre vonatkozó fogyasztási adat megegyezik a hajtásrendszer fogyasztásával a maradék húsz kilométeren. Ezt az átlátszó trükköt persze nem a BMW találta ki, de senki ne lepődjön meg, ha lemerült akkuval bő tíz literes fogyasztás jön majd ki. Csodák nincsenek, egy ekkora karosszériát mozgatni energiaigényes feladat.
Az más kérdés, hogy a megnövelt hatótáv nagyszerű lehetőséget rejt: ha valaki akarja, és megelégszik az elektromos üzemmódban 140 km/h-ra korlátozott végsebességgel, illetve a 112 lóerős villanymotor által biztosított visszafogott dinamikával, az az olyan átlagos napokon, amikor nem megy többet nyolcvan kilométernél, használhatja az X5-ösét tisztán villanyautóként, amivel tényleg jelentősen csökkenthető a környezet közvetlen terhelése. A kérdés inkább úgy merül fel, hogy a majdani tulajdonosok közül hányan lesznek hajlandók így használni a méregdrága luxusterepjárót.
A BMW érthető módon nem is erőlteti ezt a megközelítést: ők azzal igyekeznek népszerűsíteni a hosszú nevű X5 változatot, hogy milyen nagyszerű dinamika párosul a hatékony működéshez - magyarul tessék ilyen venni, lehet száguldozni, és zöld rendszámmal ingyen parkolni. Őszintén szólva ez tűnik a valószínűbb felhasználói magatartásnak, ha nem is jó ebbe így belegondolni.