Az önvezető utazókapszula, a 360c után elkészült a Vera, amely a közúti áruszállítás jövője lehet, legalábbis a tudomány mai állása szerint. Természetesen elektromos, és a látszat ellenére nem fekszik benne a sofőr. Olyan ugyanis nem kell bele.
Lassan elfogadtatják a közvéleménnyel is, hogy az autóba nem kell sofőr, de az még így is kicsit meglepő, ha egy járműben hely sincs az ember számára. Márpedig ha nem kell vezetnie, akkor egy áruszállítóba fülke sem kell neki. A Vera nevű tanulmány elviekben képes saját magát vezetni: a maximum 32 tonna terhelhetőségű szerkezetnek egy felhő-alapú rendszer mondja meg, hogy mit, honnan és hova kell szállítania, a többit pedig megoldja maga, külső beavatkozás nélkül. A rendszer előnye többek közt, hogy nem fárad el, nem kell szünetet tartania, ugyanolyan jól tájékozódik éjjel és nappal, és persze nem kér fizetséget a munkájáért.
„Ha autonóm járműveket használnánk zaj- és kipufogógáz-kibocsátás nélkül, azok bármikor működhetnének, éjjel vagy nappal, a meglevő úthálózatot felhasználásával”- foglalta össze a rendszer előnyeit Mikael Karlsson, a Volvo alelnöke, aki az autonóm megoldások fejlesztését felügyeli a cégnél.
Sok részletet egyelőre nem közöltek a Vera tanulmányról, de itt nem is az elérhető elektromos hatótávolság vagy a töltési idő az érdekes. Sokkal inkább a tény, hogy ez a jármű, ha megvalósul, a filmelőhívók és patkolókovácsok sorsára juttathatja a kamionsofőröket – és az sem fogja vigasztalni őket, hogy az önvezetéssel a taxisok is ugyanakkora bajba juthatnak. Hogy a fenyegetés mikor kerül testközelbe, azt persze nehéz megjósolni: talán egy-két évtized, talán több, de a Volvo Vera azt jelzi, hogy kezdő életpályát a sofőr-szakmára alapozni ma már nem feltétlenül a legbiztonságosabb döntés.