Leleplezték az új családi Škodát
Kiderült, hogy a szeptemberi Vision RS tanulmánnyal alig túlzott a Škoda: a sorozatgyártásra szánt Scala a kisebb kerekektől és néhány értelmetlen műanyag díszítőelemtől eltekintve ugyanazt a formatervet viseli. Ez a Škoda számára egyértelműen jó hír, ám a konkurencia, így házon belül a VW is elkezdheti keresni a választ.
Az új Škoda ugyanis a legtöbb irányban túlnő a legnépszerűbb VW modellen, a Golfon: a hossza 4,362 méter, ami bő tíz centit jelent a cseh modell javára, a tengelytávja 2,649 méter, ami 1,2 centi többlet, a magassága pedig 1,471 méter, ami majdnem másfél centi pluszt jelent, szintén a Scala számára. A Golf ugyan szélesebb, de csak 6 mm-rel, ami valószínűleg alig észlelhető, az új Škoda a maga 1,793 méteres szélességével sokkal felnőttebb benyomást kelt, mint vállban szűk elődje, a Rapid Spaceback. A nagyobb méretekkel járó egyik kézzel fogható előny, hogy a Scala 467 literes csomagtartót kínál, szemben a Golffal, amelynek a farában 380 liternyi teret alakítottak ki.
Ráadásul a Škoda valószínűleg olcsóbb is lesz a Golfnál, ami annak köszöngető, hogy a kisebb autók számára tervezett MQB A0 platform alaktrszeire épül. Azt még nem tudni, hogy ebből érezhető lesz-e valami, akár az autó viselkedésében, akár a belső tér anyagminőségében, de a tény, hogy a Škoda a Golfnak megfelelő használati értékű, de annál csinosabb, tágasabb és olcsóbb autót kezd kínálni, az árérzékenyebb vásárlóknak nyilván feltűnik majd egész Európában.
A motorválaszték természetesen csupa ismerős elemből áll. A három benzinmotor közül kettő az ezres háromhengeres turbómotor egy-egy változata, a gyengébb 95, az erősebb 115 lóerős. A benzines csúcsváltozatba 1,5 literes TSI motor kerül 150 lóerővel. Emellett lesz dízelváltozat is, 1,6 literes 115 lóerős négyhengeressel, és egy CNG-s, G-Tec fantázianevű, 90 lóerős ezres háromhengeressel is kínálják majd a típust. Kiviteltől függően öt- vagy hatfokozatú kézi váltóval, illetve hétfokozatú dupla kuplungos automatával lesz elérhető a Scala.
A szabvány műszaki megoldásoknál egy fokkal valószínűleg érdekesebb a vásárlók számára, hogy a Scala belső terében állítólag már kifejezetten a puha felületek uralkodnak majd. A jobban felszerelt változatokban érintőképernyős fedélzeti rendszer, teljesen LCD alapú műszerfal, mobiltelefonnal nyitható központi zár és állandó internet-kapcsolat is lesz. Emellett természetesen a biztonsági elektronikai csomagban is benne van minden, ami manapság elvárható, beleértve az automata vészféket, az adaptív tempomatot és a parkolássegítő rendszert is.
Bár a csehek láthatóan fontosnak tartották, hogy a Scala bemutatója még az idén megtörténjen, a gyártás és a forgalmazás kezdete még odébb van: 2019 első felében bukkan fel az újdonság az európai Škoda kereskedésekben.