A zöldek szerint 39%-ot csalnak a fogyasztási adatok
A valós fogyasztási értékek és a gyári adatok közti különbséget igyekszik rendszeresen felmérni a tisztább közlekedésért harcoló ICCT (International Council of Clean Transport – a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa). Azt mondják, ez az első év, hogy ez a különbség nem növekszik, a jövőben pedig csökkenhet is az új európai mérési ciklus miatt.
Az ICCT módszere azt modellezi nagyban, ahogy az autóhasználók a valós fogyasztáskülönbséget észlelik. Magyarán annyi forrásból szednek össze fogyasztási adatokat, amennyiből csak lehet, ezeket összehasonlítják a gyári adatokkal, és végül ebből statisztikai elemzéssel kijön valamiféle átlagos eltérés.
Hogy a dolognak azért legyen némi reprezentatív jellege, kb. 1,3 millió autó fogyasztási adatait szedték össze mindenféle forrásból. Ezek közt szerepel önkéntes fogyasztáskövető oldal, üzemanyagkártya-szolgáltató, flottakezelő és több autós szaklap. Ezekben az a közös, hogy konkrét fogyasztásokat mérnek véletlenszerű, valóságos használati körülmények között, szemben az autógyártókkal, amelyek szabványban rögzített módon határozzák meg az egyes modellek fogyasztását.
Az ICCT legkorábbi adatai 2001-ből valók, és akkor az eltérés még 8% volt, de ez az érték 2015-ig folyamatosan növekedett 40%-ig, és csak az utóbbi években látható minimális, 1% körüli visszaesés. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fogyasztási, és ezzel arányban a szén-dioxid-kibocsátási átlag elvi csökkenésének nagyjából a kétharmada a valóságban nem zajlott le. A gyári mérések alapján a 2001-es 170 g/km-ről 2017-re 119 g/km-re csökkent a szén-dioxid-emisszió, és ennek megfelelően a fogyasztás. Ehhez képest a valóság az ICCT állítását figyelembe véve még mindig valahol 150 g/km felett lehet.
Alighanem ez az utolsó alkalom, hogy az ICCT-nek erről a statisztikájáról hallunk. A szabvány változása miatt ugyanis a jelenlegi adatok már nem hasonlíthatók össze a korábbiakkal: Európában 2018 szeptembere óta a WLTP ciklus szerint kell fogyasztást és károsanyag-kibocsátást mérni a korábbi NEDC ciklus helyett, ami elvben közelebb áll a valósághoz, ám épp ezért a korábbi adatokkal nem hasonlítható össze. Arra vonatkozóan pedig, hogy ezt a mérési módszert milyen mértékben lesznek képesek manipulálni az autógyárak, egyelőre senkinek nincsenek még csak hozzávetőleges információi sem.