A Honda teljesen felhagy az európai autógyártással
A Honda hivatalos álláspontja szerint a brit autógyár bezárásának oka nem csak a Brexit: az iparágban tapasztalható gyors változásokat nevezték meg a gyárbezárások okaként.
Ma hivatalosan is bejelentette a Honda, amit korábban csak pletykák alapján lehetett sejteni. Bezárják az angliai Swindonban működő autógyárat, sőt, ami új információ, Törökországban működő gyárukat is. Ráadásul egy évvel korábban, mint ahogy feltételezték: 2021-től áll le a gyártás a két üzemben.
A Honda magyarázata szerint az iparágban zajló folyamatokra reagálva átszervezik globális gyártási rendszerüket, és azokra a régiókra koncentrálnak, ahol nagyobb volumenű eladásokra számíthatnak. Az utóbbi években Swindon nem működött teljes kapacitással: bár évi 150 ezer autó előállítására lett volna lehetőség, ennyit rég nem készítettek a Honda brit telephelyén. Törökországgal hasonló a helyzet: itt tavaly 38 ezer autót állítottak elő, ami nem igazán indokolja a gyár fenntartását.
Elemzők szerint az európai gyártóbázisok felszámolásának egyik oka, persze a Brexiten kívül, az EU és Japán között február elejétől érvényes kereskedelmi szerződés, amely tíz év alatt nullára csökkenti a szigetországból érkező termékekre kivetett vámokat. Így a japán gyártók a jövőben otthoni üzemeikből kisebb versenyhátránnyal szolgálhatják ki az európai piacot, mint eddig.
A Honda vezetése azt is jelezte, hogy a gyártás átszervezését egyebek közt a villanyautókra való átállás teszi szükségessé: 2030-ra a kínálat kétharmadát legalább részben elektromos autók teszik majd ki, viszont ahhoz, hogy a fejlesztési költségeket fedezni tudják, hatékonyabb gyártásra lesz szükség. Ugyanennek az átszervezésnek a részeként Japánban is bezárják a korszerűtlen Sayama üzemet 2022-ben, az itt készülő típusokat pedig a korszerűbb Yorii gyárba költöztetik.