Jesko: ez lehet a világ leggyorsabb sportautója

2019.03.05. 14:45

Az elég régóta egyértelmű, hogy jönnie kell egy új Koenigseggnek, mivel minden Agera és Regera változat elfogyott, és a svéd gyártó nem készít nem tervezett autókat.

A következő generáció még erősebb és még gyorsabb, de látványosan a korábbi modellek alapjaira épül. Az utascella például alig változott, ahogy a hajtásláncot is csak tökéletesítették, ugyanakkor az autó orr- és farrésze, illetve az aerodinamikai elemek sokat változtak.

Új például a hatalmas, bumeráng-forma hátsó szárny, amely az utascella hátuljából induló konzolra került, de kinyúlik a hátsó kerekek mögé. Az első légbeömlők alatt szintén szokatlan, előrenyúló légterelőt alakítottak ki. Minderre elvileg azért volt szükség, hogy minden eddiginél nagyobb sebesség mellett is irányítható maradjon az autó.

A hajtás hasonló ahhoz, amit eddig is alkalmaztak: az 5 literes biturbó motort eredetileg a Ford Modular V8-as blokkjából kezdték fejleszteni, de mára egy alkatrésze sem maradt a tömeggyártmányból, csak néhány méret emlékeztet az eredetére. Itt ráadásul új, 180 fokos elékelésű főtengelyt is kapott, ami 5 kg-mal könnyebb a korábbinál, és lehetővé tette a fordulatszám megemelését percenként 8500 fölé. A szabvány 95-ös benzinnel is 1280 lóerős, E85 alkohol-benzin keverékkel azonban 1600 lóerő és 1500 Nm csúcsnyomaték is kihozható belőle. A váltó is saját tervezésű: a Light Speed Transmission-nak nevezett többkuplungos szerkezet mindössze 90 kilogrammot nyom, és állítólag késlekedés nélkül képes kapcsolni, nem csak sorban, de bármelyikből bármelyik fokozatba.

A Jesko tömeg-teljesítmény arányban is túlmutat az elődein: összesen 1320 kilogrammot nyom, azaz alkoholos üzemanyaggal egy lóerőnél több jut egy kilónyi autóra. A különleges aerodinamika arra kell, hogy a hatalmas teljesítményt így is át tudják vinni: a karosszériára 250 km/h-nál állítólag akkora leszorítóerő hat, mintha 800 kilogrammal lenne nehezebb. A gyártó szerint később készítenek egy másik változatot is, kisebb szárnyakkal: állítólag annak a modellje a számítógépes szimulációk során elérte a 480 km/h-t.

Arról, hogy hány ilyen sportkocsi készülhet, és milyen áron, egyelőre még nincsenek biztos információink, de jó esély van rá, hogy ezzel az autóval a Koenigsegg maradjon a leggyorsabb rendszámos autók gyártója hosszabb távon is.