Kínába költöztetik a Smartot
Napokkal ezelőtt még a Smart bezárásáról lehetett hallani, de most hivatalosan is bejelentették, hogy a kisautó-márkát úgy próbálják megmenteni, hogy Kínába telepítik.
A Daimler legnagyobb részvényese, a Geely lesz ebben a Mercedes segítségére: vegyes vállalatot alapítanak, amely aztán vadonatúj gyárat épít, és villanyautókat épít majd Smart néven. A Smartokhoz eddig kifejlesztett technológiát megkapja az új vállalat, és a kínálatot kiterjesztik a B szegmensre – a négyméteres családi autók kategóriájára – is. Ezzel a két cég reményei szerint a Smart meglovagolhatja a villanyautók iránt Kínában várható keresletnövekedést, és a nemzetközi piacon tarthatják anélkül, hogy vagyonokat vesztenének vele.
A tervek szerint a jelenlegi Smart gyárt Hambachban 2022-ig még tovább gyártja az aktuális Fortwo típust, és mire leállnak a termeléssel, már beindul az új üzem Kínában. Ugyanígy készül tovább a Forfour még bő három évig a Renault szlovén telephelyén a Renault Twingóval együtt. A francia Smart gyárat közben fokozatosan elektromos Mercedesek gyártására állítják át – a tavaly bejelentett félmilliárd eurós bővítés is meglesz – azaz itt sem várhatók tömeges elbocsátások a Smart elköltöztetése kapcsán.
A pénzügyi elemzők szerint a Smart 500-700 millió euró veszteséggel működött az elmúlt években annak ellenére, hogy mindkét modelljének fejlesztési költségét jelentősen csökkentette az együttműködés a Renault-val. A márka tavaly több mint 128 ezer autót értékesített, ami 4,6%-kal kevesebb a 2017-es eredménynél.