Fiatnak számítanak majd a Teslák Európában
A 2020-as év nehéz lesz az autógyártóknak: ekkor vezetik be a jelenleginél sokkal szigorúbb, 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási átlagértéket, ami 4 liter alatti benzinfogyasztást jelent. Könnyítésként az 50 g/km-nél alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású autók duplán számítanak az első évben, és 2022-ig több, mint egyszeres szorzóval. És itt jön a képbe a Tesla, amely Észak-Amerikában is szép összeget húz a hagyományos autógyártóktól a null-emissziós kreditekért.
A szabályozás ugyanis mind az Egyesült Államokban, mind Európában engedi, hogy egyes gyártók, amelyek túllépnék a fogyasztási, illetve szén-dioxid-kibocsátási átlagot, más gyártók autóit is beleszámoltassák az eredményükbe, ami jó pénzt ér. A Tesla ilyen módon dollár-százmilliókkal egészítette ki eddig is a bevételeit Észak-Amerikában – van egyébként ebben némi képmutatás, hisz így az zéró-kibocsátású Teslák lehetővé tették, hogy más gyártók az elvártnál sokkal nagyobb fogyasztású modellekkel maradjanak a piacon, vagyis aki a környezetbarátságáért vett ilyen autót, azt lényegében átverték – és most állítólag ugyanerre készül Európában is.
Az európai szabályozás azt teszi lehetővé, hogy két gyártó egy átlagba számolja az autói kibocsátását, és mivel a Teslák nem bocsátanak ki szén-dioxidot, ez nagyon jól jön majd a Fiat-Chryslernek. Az olasz-amerikai cég Európában ugyanis zömmel kisautókkal van jelen, amelyeknek az ára nemigen bírja el sem a legkorszerűbb dízelmotorok beépítését, sem a fogyasztás csökkentésére szintén alkalmas hibrid rendszerek felárát. A hagyományos, kis hengerűrtartalmú benzinmotorokkal pedig nem igazán van esély hozni a 4 literes átlagot. Természetesen dolgoznak saját elektromos modelleken, de ezek valószínűleg nem készülnek el időben, hogy a 2020-as év kibocsátási eredményeit érdemben befolyásolják.
A Fiat-Chrysler egyelőre a Teslával való együttműködés tényét ismerte el, arra, hogy ezért mennyit fizetnek majd, nem tértek ki, de a bírság elég komoly összeg. A legrosszabb feltételezéssel élve a Fiat-Chrysler autói 5 literes átlafogyasztást tudnak majd jövőre. Ez átlagosan 25 g/km-es túllépést jelent az elvárt 95 g/km-hez képest. A 95 eurós g/km-enként és autónként fizetendő bírsággal és az FCA évi egymillió Európában eladott autójával számolva a bírság 2,37 milliárd euró lenne éves szinten, ezen csökkenthet érezhető mértékben a néhány tízezer Tesla, ami 2020-ban elfogyhat a kontinensen. Azaz egyáltalán nem tűnik indokolatlannak a korábbi pletykákban szereplő számillió eurós nagyságrendű összeg. Cserébe úgy tekinthetünk a szupertiszta Teslákra, mintha Fiat 500-asok és Pandák lennének, legalábbis emissziós szempontból.