Újra durván veszteséges a Tesla
Maga a tény, hogy a Tesla 2019 első három hónapját veszteséggel zárta, nem okozott meglepetést. Ám korábban 69 centes veszteségről volt szó részvényenként, a valóságos érték 2,9 dollár lett, vagyis összesen 702,1 millió dollár három hónap alatt.
A cég készpénz-állománya a 2018 végi 3,7 milliárd dollárról így 2,2 milliárdra csökkent, amiben szerepet játszott még 920 millió dollár értékű kötvény visszavásárlása is. Elon Musk most azt ígéri, hogy a harmadik negyedévre lehet újra nyereséges a cég.
A Tesla az elemzők szerint nincs könnyű helyzetben. A Model 3-mal kapcsolatos kezdeti lelkesedés alábbhagyni látszik, újabb konkurensek jelentek vagy jelennek meg a piacon, például az Audi és a Mercedes, a Teslákhoz járó állami támogatás pedig jelentősen csökkent az Egyesült Államokban. „Ezek a problémák ráadásul nem látszanak megoldódni: evgyszerűen ez az új normalitás a Teslánál” - mondta Karl Bauer, az Autotrader elemzője.
Musk az utóbbi napokban a rég bevált trükkel próbálkozott: igyekezett a befektetők figyelmét a jövő nagyszerű újításaira terelni. Beígérte például, hogy a Teslák 2020-ra 5-ös szintű önvezetést kínálnak majd, és jelentős, akár évi 30 ezer dolláros profitot hoznak a gazdáiknak az állásidőkben bérautóként működve, és aláígérve az Ubernek és a taxitársaságoknak. „Pénzügyi szempontból is őrültség bármilyen más autót vásárolni, mint Teslát.” - mondta egy befektetőknek tartott rendezvényen.
Rövidebb távon azonban valószínűbb, hogy az európai és a kínai eladások felfuttatása hozhat javulást a Tesla pénzügyi helyzetében. Az új sanghaji üzemben már az év végére szeretnék teljes kapacitással működtetni, így Észak-Amerikában 360-400 ezer Tesla készülhet el az idén, Kínában pedig további százezer.