Ezért lesznek megbízhatatlanok az újabb autók
Igazán váratlan eredménnyel zárult a J.D. Power felmérése, amelyet Nagy-Britanniában végeztek, egy és három év közti korú autók tulajdonosainak körében. A 2019-es autó-megbízhatósági tanulmány legnagyobb tanulsága, hogy messze a fedélzeti szoftverek okozzák a legtöbb meghibásodást.
Az audio, kommunikációs, szórakoztató és navigációs rendszerek száz autóra vetítve 16,6 hibát okoztak, és ezek adták a tíz leggyakrabban említett problémát is. Szintén viszonylag sok baj van a biztonsági elektronikával, amilyen a sávelhagyásra figyelmeztető, vagy a holttérfigyelő: ezeknél 100 autóra 2,4 hiba jut, de a prémium-márkáknál, ahol több autóba kerülnek ilyen rendszerek, ugyanez a szám már 4. A felmérés készítői szerint általában is megfigyelhető, hogy a modern, szoftver-vezérelt fedélzeti rendszerekkel van a legtöbb baj. Állítólag ennek köszönhető, hogy a prémium-márkák nagy része a lista végére szorult.
A listavezető a Peugeot, száz autójukra 77 hiba jut, a második a Škoda (88), majd a Hyundai (90), a Nissan (94), a Suzuki (94), az Opel/Vauxhall (95), a Kia (101), a Mini (103), a Ford (104) és a Volvo (106) következik. Az iparági átlag ezeknél az értékeknél azért jelentősen rosszabb: száz autóra 119 hiba jut, és az átlagot igazán az elektronikával teletömött luxusmodellek rontják le. Az utolsó hat márka eredményei különösen tanulságosak: a Mercedesek 136, a Land Roverek 142,a Jaguarok 159, az Audik 167, a Fiatok 173, a BMW-k pedig 181 hibát produkáltak száz autóra vetítve.
A J.D. Power szerint a szoftverek megbízhatatlansága komolyan erősítheti a vásárlók bizalmatlanságát az olyan automatikus rendszerekkel szemben, amelyek az önvezető járművekben már nem csak kényelmi extraként lesznek jelen. Ha azt látják, hogy a navigációs rendszerek többsége megbízhatatlan, aligha ülnek majd be szívesen olyan járművekbe, amely hasonló GPS rendszer segítségével vezeti önmagát.