Volkswagen-alapú villanyautón dolgozik a Ford
Az év eleje óta találgatta a szaksajtó, hogy miben sikerül megegyeznie a Fordnak és a Volkswagennek, amely pickupot és furgont már most is közösen fejleszt. Most, a két cég közös sajtótájékoztatóján kiderült: a Ford VW alapú villanyautót mutat be 2023-ban, a VW pedig feladja saját önvezető kutatásait, és a Ford által támogatott Argo AI-ba fektet jelentősebb összeget.
Csupa, viszonylag távolinak tűnő tervről van szó, de ezek jelentős megtakarítást hozhatnak mindkét cégnek, már egész rövid távon is. Leginkább az önvezető rendszerek közös fejlesztésére igaz ez: manapság elképzelhetetlen, hogy egy nagyobb vállalat ne pénzeljen ilyen fejlesztést, de a közös munka mindkét fél számára olcsóbbá teheti ezt.
Korábban is hallani lehetett, hogy az Argo AI valós értékének megállapítása miatt húzódtak a tárgyalások olyan hosszan. És erre utal az is, amilyen komplikált konstrukciót dolgoztak ki rá, hogy a VW beszálljon a fejlesztésekbe. Összesen 2,6 milliárd dollár értékű beruházásról szól a sajtóközlemény, de ebből 1,6 milliárd dollárnak ismerik el, hogy az Audi müncheni székhelyű AID részlege, amely eddig is az önvezetés fejlesztésével foglalkozott, beolvad az Argo AI-ba. Ezen felül a VW három év alatt vásárol meg a Fordtól 500 millió dollárnyi Argo AI részvényt, míg a Ford is kifizeti azt a maradék 600 millió dollárt, ami a korábban megígért egymilliárdból még hátra van.
A komplikált pénzügyi manőverek végén a Ford és a Volkswagen egyenlő mértékben lesz az Argo AI tulajdonosa, amely az Audi részleg integrálásával közelebb jut hozzá, hogy az egész világon használható 4-es szintű önvezető rendszert állítson elő.
A VW szintén az év elején jelentette be, hogy az MEB platformot külső cégek számára is elérhetővé teszi, és most a Forddal is sikerült megállapodni az elektromos autók számára tervezett platform használatáról. A Ford maga tervezi az autót a VW alapokra kölni központjában, amelyet 2023-ra terveznek piacra dobni. Emellett állítólag még mérlegelik egy második ilyen modell kifejlesztésének lehetőségét is. A Ford hat év alatt mintegy 600 ezer MEB alapú autó eladásával számol, bár ennek a mennyiségnek a nagy része nyilván nem realizálódik a 2020-as évek végéig. A VW haszna nyilván az, hogy a Ford növeli az MEB platform előállítási mennyiségét, és ezzel hozzájárul a gyártási költség mérsékléséhez.
A Ford ugyanakkor egyelőre kitart saját villanyautó-fejlesztései mellett is. Amerikában egyrészt fejlesztik a Mustang-szerű elektromos szabadidő-autót, amelyet Mach 1 néven emlegetnek, másrészt a Rivian révén az elektromos pickupok piacában is érdekeltté vált a detroiti gyártó.