Bukhatják a zöld rendszámot az adócsaló hibridek

2019.08.01. 11:48

Úgy tűnik, a jelenleginél sokkal ésszerűbb irányba indul el a zöld rendszám körüli szabályozás. Tegnap kiadták a Jedlik Ányos Terv 2.0-t, aminek hatására elvehetik végre a feleslegesen erős és feleslegesen nagy plug-in hibridektől az eredetileg kis vagy null emissziós autóknak szánt kedvezményt. 

Mitsubishi Outlander PHEV 2013 23

A jelenlegi szabályozás szerint a villanyautókon felül olyan konnektorról tölthető hibrideknek jár a zöld rendszám és annak minden előnye, amely képes legalább 25 kilométert megtenni tisztán elektromos módban. Sőt, olyan növelt hatótávolságú hibridekre is igényelhető, amik elméletben képesek egyhuzamban 50 kilométert megtenni csak villannyal. Ilyenekből már egész sok van a kisautótól a városi terepjárón át a sportautókig. Így fordulhat elő az a groteszk helyzet, hogy egy ötszáz lóerős, V8-as Porschéra vagy egy 1,8 tonnás hibrid Mitsubishire épp úgy kérhető zöld rendszám, mint egy csak villanymotoros kisautóra. Ez az abszurd szabályozás változhat hamarosan. 

Sok szempontból nem egyértelmű a most kiadott, frissített terv, de szerepel benne például a következő: ...a magas károsanyag-kibocsátású, nagy tömegű hibrid hajtású személygépjárművek számára javasoljuk a zöld rendszám megszüntetését (6/1990 (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása). Ez a szakpolitikai javaslat épp egybeesik a Palkovics László innovációs és technológiai miniszter által a közelmúltban többször hangoztatott céllal, miszerint szeretnék végre a zöld rendszámot ténylegesen a károsanyag-kibocsátáshoz kötni, mert az még a miniszter szerint sem jó mérőszám, hogy hány kilométert megy el egy hibrid tisztán villannyal. A friss terv után várhatóan jön a jogszabálymódosítás, ami a jogosultak körét alaposan leszűkíti majd. 

310 benzines lóerő van ebben a V60-as Volvóban. Egy józanabb szabályozásban neki nem járna zöld rendszám
310 benzines lóerő van ebben a V60-as Volvóban. Egy józanabb szabályozásban neki nem járna zöld rendszám

A Jedlik Ányos 2.0 nem ír sehol konkrétumokról, azaz csak a szándék lett határozottabb a módosításra, de még mindig nincs egy kézzel fogható érték arról, milyen tömeg vagy teljesítmény felett szűnik meg a kedvezmény. Ahogy nem tiszta az sem, hogy a már kiszórt zöld rendszámokat megtarthatják-e azok a járművek, amik a módosítás után már nem lennének jogosultak rá.