Túlpörgött a termelés, esik a lítium ára

2019.08.03. 16:23

Túl sokan szálltak be túl nagy lendülettel a lítium bányászatába, ennek hatására pedig erősen és tartósan zuhan a villanyautó-gyártáshoz is szükséges alkálifém ára. Bő egy éve esnek az árak, de várhatóan marad a csökkenés a következő években.

Lítiumot rejtő akkumulátorcsomag egy Teslából
Lítiumot rejtő akkumulátorcsomag egy Teslából

A villanyautosok.hu talált rá a Bloomberg érdekes elemzésére, ami a lítium világpiaci helyzetét járja körbe. A cikk szerint a villanyautók erős terjedését látva az elmúlt években túl optimista lett a lítium bányászati ipar, aminek túlkínálat lett az eredménye, amiből pedig értelemszerűen áresés következett. Nem is enyhe, ezen a diagramon jól látható, hogy egy tartós emelkedés után mennyit esett az utolsó hónapokban a lítium-hidroxid és a lítium-karbonát piaci ára. 

A lítium tonnánkénti dollár árának változása az elmúlt négy évben
A lítium tonnánkénti dollár árának változása az elmúlt négy évben
Fotó: Bloomberg

Az a tavaly nyáron indult meredek zuhanás a Bloomberg szerint új lítium bányák nyitásához vezethető vissza. A kitermelés legnagyobb szereplője Ausztrália, ahol 2017 óta hat új bánya nyitott, és miközben ez már érezteti hatását, a következő két évben még 23 százalékos termelésnövekedéssel számolnak onnan. A második legnagyobb termelő Chile is rákapcsol, az ország bányászati minisztere nyilatkozta nemrég, hogy a következő négy évben megduplázzák a lítium-kitermelésüket. Persze meg kell említeni Kínát, a messze legnagyobb villanyautó-gyártót is. A kínaiak azon felül, hogy több afrikai bányát felügyelnek, otthon is működtetnek ilyeneket és nyitottak párat a közelmúltban. 

Ez a túltermelés már azért is érdekes, mert két-három éve még olyan hangok lengték körbe a piacot, hogy az elemi formában nem előforduló, nehezen bányászható lítium kitermelése miatt nincs jövője a lítiumot használó akkumulátorokra épülő villanyautózásnak. Persze egyelőre még az autóipar töredékéről van szó, az igazán nagy, húszas évekre ígért villanyautós offenzíva már jóval nyersanyag igényesebb lesz, bár az elemzők szerint a felfutással együtt is 2025-ig ki fog tartani az árcsökkenés, annyira túlpörgött a kitermelés. Ez pedig azért is érdekes, mert kábé akkorra ígérik a nagy gyártók a következő generációs akkumulátorokat. Például a szilárdtest akkumulátorokat, amikhez más formában ugyan, de még mindig kell majd lítium, de vannak olyan fejlesztési irányok is, amik teljesen elhagyják azt.

Mi egyáltalán a lítium és miért olyan érdekes? A magyar nyelvű Wikipédián kiemelt cikk szól a periódusos rendszer harmadik eleméről. Érdemes végigolvasni, ha képbe kerülnél.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.