Túlpörgött a termelés, esik a lítium ára
Túl sokan szálltak be túl nagy lendülettel a lítium bányászatába, ennek hatására pedig erősen és tartósan zuhan a villanyautó-gyártáshoz is szükséges alkálifém ára. Bő egy éve esnek az árak, de várhatóan marad a csökkenés a következő években.
![Lítiumot rejtő akkumulátorcsomag egy Teslából](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2888/28889/288894/28889435_de34e52e994ba3b41474cc1a4ad1899a_wm.jpg)
A villanyautosok.hu talált rá a Bloomberg érdekes elemzésére, ami a lítium világpiaci helyzetét járja körbe. A cikk szerint a villanyautók erős terjedését látva az elmúlt években túl optimista lett a lítium bányászati ipar, aminek túlkínálat lett az eredménye, amiből pedig értelemszerűen áresés következett. Nem is enyhe, ezen a diagramon jól látható, hogy egy tartós emelkedés után mennyit esett az utolsó hónapokban a lítium-hidroxid és a lítium-karbonát piaci ára.
![A lítium tonnánkénti dollár árának változása az elmúlt négy évben](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2888/28889/288890/28889021_10c523445787ce809660d23568b1ca4d_wm.jpg)
Az a tavaly nyáron indult meredek zuhanás a Bloomberg szerint új lítium bányák nyitásához vezethető vissza. A kitermelés legnagyobb szereplője Ausztrália, ahol 2017 óta hat új bánya nyitott, és miközben ez már érezteti hatását, a következő két évben még 23 százalékos termelésnövekedéssel számolnak onnan. A második legnagyobb termelő Chile is rákapcsol, az ország bányászati minisztere nyilatkozta nemrég, hogy a következő négy évben megduplázzák a lítium-kitermelésüket. Persze meg kell említeni Kínát, a messze legnagyobb villanyautó-gyártót is. A kínaiak azon felül, hogy több afrikai bányát felügyelnek, otthon is működtetnek ilyeneket és nyitottak párat a közelmúltban.
Ez a túltermelés már azért is érdekes, mert két-három éve még olyan hangok lengték körbe a piacot, hogy az elemi formában nem előforduló, nehezen bányászható lítium kitermelése miatt nincs jövője a lítiumot használó akkumulátorokra épülő villanyautózásnak. Persze egyelőre még az autóipar töredékéről van szó, az igazán nagy, húszas évekre ígért villanyautós offenzíva már jóval nyersanyag igényesebb lesz, bár az elemzők szerint a felfutással együtt is 2025-ig ki fog tartani az árcsökkenés, annyira túlpörgött a kitermelés. Ez pedig azért is érdekes, mert kábé akkorra ígérik a nagy gyártók a következő generációs akkumulátorokat. Például a szilárdtest akkumulátorokat, amikhez más formában ugyan, de még mindig kell majd lítium, de vannak olyan fejlesztési irányok is, amik teljesen elhagyják azt.
Mi egyáltalán a lítium és miért olyan érdekes? A magyar nyelvű Wikipédián kiemelt cikk szól a periódusos rendszer harmadik eleméről. Érdemes végigolvasni, ha képbe kerülnél.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)