Az elmúlt években számos piaci szegmensből távozott a Fiat, amely Európában 2011 óta nem érte el az 5%-os piaci részesedést. És a tervekből úgy tűnik, nem is a növekedésre, hanem a túlélésre koncentrálnak a belátható jövőben.
A márkával kapcsolatos tervekről a Fiat vezérigazgatója, Olivier François beszélt a brit Autocarnak. A cégvezető azt mondja, a rétegmodellek fejlesztésével teljesen felhagynak. Nem lesznek nagy autók, prémium-típusok, sem sportos gépek. Azt ígéri, a kompakt kategóriából nem száll ki a Fiat teljesen, de nem is terveznek erős jelenlétet – alighanem a Tipo terepjárósabb karakterű utódja lesz az egyetlen nagyobb típus – és általános szabályként azt fogalmazta meg, hogy 3,5 és 4,5 méter közé esik majd minden autójuk.
Jelenleg az 500-as családon kívül a Panda a márka legnépszerűbb modellje, amelyből már tervezik az újat, annak ellenére, hogy az ilyen olcsó kisautókra nehéz idők várnak 2020 elejétől Európában, mivel az új szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot már nem tudják hozni, vagy ha igen, csak jelentős drágulás árán. Ennek megfelelően valószínűleg a 2020-ra várható Panda is nagyobb lesz, és az Autocar szerint a Centoventi tanulmányra hasonlít majd.
A Fiat kínálat középpontjában az 500-asok maradnak: ezek a modellek nem csak népszerűek, de jó hasznot is hoznak. François szerint eleget, hogy a villanyosítás költségét is bele tudják építeni a megszokottnál alig magasabb árba. Az 500e új változata már jövőre bemutatkozik. Egyelőre nem tudunk róla sokat, moduláris akkumulátor-rendszerről hallani a típus kapcsán, amely 100 km-re elegendő blokkokból állna, és viszonylag könnyű lenne bővíteni.
Az olasz márka mostanság nem valami erős játékos Európában. Tavaly valamivel 700 ezer alatt maradtak az eladások. Úgy néz ki, a tervek alapján inkább ennek a szintnek a megtartása lehet a cél, a növekedés lehetősége pillanatnyilag elég távolinak látszik. Ráadásul a Fiatot a cégcsoport többi márkája is erősen behatárolja: az Alfa Romeo és a Jeep kínálatával sem lehet túl nagy az átfedés, hiszen az a cégcsoport szempontjából pazarlást jelentene, nyilván ez is indokolja, hogy a kínálat bővítése egyáltalán nem szerepel a tervekben.