Törökország helyett Szlovákiába költözhet a VW Passat
Bár már bejelentették a VW törökországi giga-beruházását, egyre nagyobb az esély rá, hogy az 1,3 milliárd eurós tervből végül nem lesz semmi. Márpedig a Passatnak költöznie kell 2022 őszéig, és az Automobilwoche értesülései szerint úgy néz ki, hogy a középkategóriás szedán gyártása Szlovákiában folytatódhat.
A megoldást az jelentheti, hogy a VW nagy terepjárókat és városi kisautókat gyártó pozsonyi üzemében csinálnak helyet a Passat, és testvérmodellje, a Skoda Superb számára. A kisautók, a VW Up!, a Seat Mii és a Skoda Citigo gyártása egyébként is értelmét veszti a jövő évtől: a szén-dioxid-kibocsátási átlag csökkentésével túl drágává válnának ezeknek a kiskocsiknak a benzinmotoros változatai, az elektromos kivitelből pedig nem fogy annyi, amennyi eltartaná a gyártás folytatását.
A Passatnak azért kell 2022 októberéig új helyet találni, mert Emdenben, ahol jelenleg gyártják, villanyautó-gyártás indul szűk három év múlva. Ezért terveztek új üzemet nyitni Törökországban, de a végrehajtást egyelőre befagyasztották. Úgy hallani, a felügyelőbizottságban Alsó-Szászország tartományt, és az általa birtokolt 20%-nyi részvényt képviselő Stephan Weil behúzta a féket, és megvétózta a beruházást, miután Törökország a szíriai kurdok ellen kezdett hadjáratot.
Ám ha néhány hónapon belül nem indul meg az új gyár építése, akkor nem tudják tartani a határidőt, a Passat pedig nem maradhat üzem nélkül, ahogy az emdeni villanyautó-gyártás beindítása sem késhet. Korábban úgy tűnt, másutt építhetik fel az új gyárat – felmerült Bulgária, Románia és Szerbia is, mint lehetséges helyszín – de a szlovák gyár bővítése is megfelelő megoldás lehet.