Egyelőre rejtély, hogyan került oda és mióta áll a helyén, de a lényeg: felkerült a Twittere pár fotó egy parkolóban porosodó GM EV1-esről. Az autóról, aminek javát anno egy hirtelen húzással bezúzatta a General Motors, és aminek a kevés túlélő példánya ma múzeumok gyűjteményében pihen.
A kis villanyos EV1 sztorija nálunk is többször előkerült már, legutóbb akkor írtunk róla, amikor megemlékeztünk egy korábbi bérlője 1998-ban teljesített 5000 kilométeres túrájáról. Tulajdonosokról a General Motors-on kívül nem is volt szó, csak egy bérleti program épült az autó köré a kilencvenes évek utolsó és a kétezres évek első éveiben. Ezért is tehette meg a GM 2003-ban, hogy visszakéreti megsemmísítésre valamennyi EV1-est, amikor a kaliforniai szabályok úgy alakultak, hogy mégsem kell az autógyártóknak elektromosautókat is árulniuk. A villanyautózás terjedése ezzel jó pár évvel vissza lett pofozva, az óriásvállalat pedig annyira bénán intézte a kis villanyosok visszahívását, hogy ez a téma máig sok olajlobbis összeesküvéselmélet hajtóanyaga.
A lényeg a mostani történet kapcsán, hogy ezidáig úgy tudtuk, a GM az 1117 elkészült EV1-es szinte mindegyikét bezúzta. Nagyjából negyven túlélőről lehetett tudni, amiket a "deaktivált" hajtásukkal (hogy később ne lehessen működésbe hozni) együtt múzeumoknak és oktatási intézményeknek adtak át. Egyedül Francis Ford Coppola filmrendező saját darabjáról közismert, hogy megúszta a visszahívást. Coppola ugyanis annyira szerette a sajátját, hogy elrejtette a GM elöl és csak sok évvel később ismerte el nyilvánosan, hogy nála maradt egy példány, ami ráadásul működőképes maradt.
Csellengőkről ezen felül eddig szó sem volt, márpedig az amerikai autós sajtó most nagyon úgy érzi, egy ilyen került elő egy atlantai parkolóházból. December 5-én került fel a Twitterre egy bejegyzés egy piros EV-1-ről, a sztorinak pedig azóta a neves The Drive magazin is utánament és arra jutottak, hogy ez egy ismeretlen eredetű, látszólag gazdátlan darab, ami legalább 2016 óta, de valószínű sokkal régebben áll a parkolóban.
Found an EV1 today @mikespin pic.twitter.com/gvFaD2zjdv
— Jacob Hoyle (@JacobonScience) 2019. december 5.
Félve, hogy rossz kezekbe kerül az infó, a Drive sem árulta el, hogy pontosan hol ácsorog az EV1-es. Mégiscsak a világ egyik legritkább autójáról van szó, aminek gyűjtői kereskedelme lényegében nulla, szóval biztos lenne rá vevő a feketepiacon. Állítólag létezik egy Coppoláéhoz hasonlóan elrejtett, működőképes darab, ami 2008-ban félmillió dollárért cserélt gazdát, de könnyen lehet, hogy ez csak egy legenda.
Ez a poros példány valószínűleg már nem működőképes, a magasan álló orra alapján úgy tűnik, a villanymotorja már nincs benne. A lapos kerekek és a por miatt egyértelmű, hogy hosszú évek óta áll a helyén, de merész lenne azt gondolni, hogy a 2003-as leszámolás óta rejtegetik itt. A legvalószínűbb, hogy ez is egy múzeumnak vagy iskolának adományozott példány, csak ahova került, ott mostohán bántak vele és mituán valahogy kihullott a leltárból, a parkolóban pusztul csendben. Egyelőre se a tulajdonosa, se a GM nem kommentálta a találatot, így viszont egyre nagyobb az esélye, hogy a hirtelen jött hírnév miatt nem sokáig marad a helyén.