Már eddig is kisebb csoda volt, hogy a csupán 5,3 milliós Norvégia vezette az európai villanyautós eladásokat, de novemberrel ennek vége. Beelőzte őket az óriás, Németország, és nagyon úgy néz ki, hogy ezután már ott is maradt a vezető hely év végéig. És várhatóan még tovább.
A norvég villanyautós csodáról rengetegszer írtunk már, de még egyszer röviden: olcsó, 98 százalékban tiszta energia, tengernyi állami támogatás és óriási vásárlóerő van mögötte. Így történhetett, hogy ez a Magyarországnál négyszer nagyobb, de csak 5,3 millió ember által lakott ország hosszú évek óta vezette az európai villanyautós eladásokat. A Bloomberg friss cikke szerint novemberben megelőzte őket Németország és innen már nagyon valószínű, hogy a németeknél marad a vezetés év végéig. Azaz 2010, vagyis a Nissan Leaf megjelenése óta először nem a skandináv ország végez az élen ebben a versenyben egy naptári évben.
A számok konkrétan úgy néznek ki, hogy Norvégiában 56 893 új villanyost regisztráltak november végéig, míg Németországban 57 533-at. Norvégiában egy ideje esik, Németországban pedig nő a villanyautós piac. Utóbbi a nagyobb meglepetés, mivel ott jövőre fognak megnőni az állami támogatások, így vélhetően sokan voltak, akik emiatt jövőre halasztják az autóvásárlást. Azt pedig, hogy mekkora robbanás várható a német villanyautós piacon 2020-ra, csak sejteni lehet, de az ID3 tényleges érkezése és a támogatások növelése miatt jövőre már aligha lesz más ország villanyautós piaca a németéhez mérhető. Idén amúgy eddig a Renault Zoe, BMW i3 és a Tesla Model 3 alkotta trió vezet szoros versenyben a németeknél.