Egy hete maradt a nagyon szennyező óceánjáróknak nagyon szennyezni

2019.12.24. 09:44

Nem csak az autóipar környezetterhelése lesz új szinteken kezelve a következő évtizedben, a tengeri hajózás is lényegesen szigorúbban szabályzott időszakba lép az évfordulóval. A légkörnek ez jó hír, a gázolajat és kerozint használóknak talán kevésbé.

rgeb

Hogy az EU autópiacára mekkora változás vár az új károsanyag-kibocsátási normákkal, azt már nagyjából sejtjük. Ezzel szemben a hajóipar előtti változásokról nem sok szó esik. Visszatérő toposz, hogy azt bezzeg nem piszkálja semmilyen hatóság, hiába terheli a légkört egyes statisztikák szerint annyi kén-dioxiddal egy óriási teherhajó, mint ötvenmillió személyautó. Pedig szabályozzák, január 1-től pedig drasztikus változások jönnek itt is.

A G7.hu gazdasági portál írta meg nemrég, hogy pontosan mi változik az óceánjáróknál az évfordulóval és hogy ennek milyen hatása lehet az autózásra, repülésre. Az ENSZ szakosított szervezetének, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek új szabályairól van szó, eszerint január 1-től 0,5 százalék alá kell csökkenteni a tengerjárók üzemanyagában a kéntartalmat, ami óriási változás az eddigi 3,5 százalékos felső határ után. Ez alól csak egyes elnéző országok vizein lehet majd kibújni, illetve azon hajók ússzák majd meg, hogy nagy kéntartalmú olajat égetnek, amiket felszereltek kellő szintű szűrő berendezéssel, de ilyenből kevés akad. És persze ez az egész nem érinti majd az alternatív hajtású, például LNG-s vagy metanolos hajókat sem, de ezek is inkább a kisebbség.

Az üzemanyagellátók ugyan készültek/készülnek a változásra, de könnyen lehet, hogy az átállás kezdetén nagy lesz a zavar. Mivel ezeknek a hajóknak eddig megfelelt az olajfinomítás melléktermékeként keletkezett magas kéntartalmú, alig finomított bunkerolaj, nem volt nagy hatásuk a sokkal inkább finomított üzemanyagok árára. A dízelautók által használt gázolaj és a repülőknél használt kerozin viszont viszonylag közel áll a hajóknak ezután szükséges gázolajához az olajfinomítói kihozatalban, azaz ezután könnyebben befolyásolhatják ezek egymás árait. Ez egyes elemzők szerint akár 20-30 százalékkal drágább gázolajat is hozhat a dízelautósoknak.

A kezdeti káosz azért is valószínű, mert egyelőre nincs egységes és globális standardja az új üzemanyagnak, csak bizonyos határértékek vannak. Az olajfinomítókban így többféle módszerrel lehet előállítani olyan keverékeket, amelyek megfelelnek az új szabálynak, emiatt pedig aggodalom van a nagy hajótársaságoknál. A G7.hu cikke szerint Nyugat-Európában már történt is egy eset, amikor a hajóknak szánt újfajta üzemanyagban túl sok üledéket találtak – szerencsére még azelőtt, hogy azt beletankolták volna a hajókba, de nem jó előjel. A változás mindettől függetlenül jó hír, a kikötővárosokban élők egészsége és a savas esőkre érzékeny erdőségek különösen hálásak lehetnek érte.