Nem csak az autóipar környezetterhelése lesz új szinteken kezelve a következő évtizedben, a tengeri hajózás is lényegesen szigorúbban szabályzott időszakba lép az évfordulóval. A légkörnek ez jó hír, a gázolajat és kerozint használóknak talán kevésbé.

Hogy az EU autópiacára mekkora változás vár az új károsanyag-kibocsátási normákkal, azt már nagyjából sejtjük. Ezzel szemben a hajóipar előtti változásokról nem sok szó esik. Visszatérő toposz, hogy azt bezzeg nem piszkálja semmilyen hatóság, hiába terheli a légkört egyes statisztikák szerint annyi kén-dioxiddal egy óriási teherhajó, mint ötvenmillió személyautó. Pedig szabályozzák, január 1-től pedig drasztikus változások jönnek itt is.
Egy óriás teherhajó tényleg annyit szennyez, mint 50 millió autó?
Van olyan szennyezőanyag, amiből igen, de a helyzet azért ennél bonyolultabb. És szerencsére változóban is van.
A G7.hu gazdasági portál írta meg nemrég, hogy pontosan mi változik az óceánjáróknál az évfordulóval és hogy ennek milyen hatása lehet az autózásra, repülésre. Az ENSZ szakosított szervezetének, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek új szabályairól van szó, eszerint január 1-től 0,5 százalék alá kell csökkenteni a tengerjárók üzemanyagában a kéntartalmat, ami óriási változás az eddigi 3,5 százalékos felső határ után. Ez alól csak egyes elnéző országok vizein lehet majd kibújni, illetve azon hajók ússzák majd meg, hogy nagy kéntartalmú olajat égetnek, amiket felszereltek kellő szintű szűrő berendezéssel, de ilyenből kevés akad. És persze ez az egész nem érinti majd az alternatív hajtású, például LNG-s vagy metanolos hajókat sem, de ezek is inkább a kisebbség.
Az üzemanyagellátók ugyan készültek/készülnek a változásra, de könnyen lehet, hogy az átállás kezdetén nagy lesz a zavar. Mivel ezeknek a hajóknak eddig megfelelt az olajfinomítás melléktermékeként keletkezett magas kéntartalmú, alig finomított bunkerolaj, nem volt nagy hatásuk a sokkal inkább finomított üzemanyagok árára. A dízelautók által használt gázolaj és a repülőknél használt kerozin viszont viszonylag közel áll a hajóknak ezután szükséges gázolajához az olajfinomítói kihozatalban, azaz ezután könnyebben befolyásolhatják ezek egymás árait. Ez egyes elemzők szerint akár 20-30 százalékkal drágább gázolajat is hozhat a dízelautósoknak.
A kezdeti káosz azért is valószínű, mert egyelőre nincs egységes és globális standardja az új üzemanyagnak, csak bizonyos határértékek vannak. Az olajfinomítókban így többféle módszerrel lehet előállítani olyan keverékeket, amelyek megfelelnek az új szabálynak, emiatt pedig aggodalom van a nagy hajótársaságoknál. A G7.hu cikke szerint Nyugat-Európában már történt is egy eset, amikor a hajóknak szánt újfajta üzemanyagban túl sok üledéket találtak – szerencsére még azelőtt, hogy azt beletankolták volna a hajókba, de nem jó előjel. A változás mindettől függetlenül jó hír, a kikötővárosokban élők egészsége és a savas esőkre érzékeny erdőségek különösen hálásak lehetnek érte.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
