Villanyautót csak a megszállottak vesznek?
Szigorúan üzleti szempontból talán igaz is a megjegyzés, amit a Reuters szerint Carlos Tavares ejtett el a napokban, bár a PSA vezér valószínűleg nem lesz vele népszerű.
Tavares arról beszélt, hogy az elektromos autók egyelőre csak addig népszerűek, ameddig jelentős állami támogatás jár hozzájuk. A cégvezető szerint több közelmúlt-beli példa is van rá – egyebek közt Kínából – hogy az érdeklődés az állami támogatás csökkenésével eltűnt a villanyautók iránt. Úgy fogalmazott, hogy napjaink villanyautói csak a zöld megszállottak számára vonzók, a gyakorlatias vásárlókat pillanatnyilag egyáltalán nem szólítják meg.
A kép ennél persze árnyaltabb: a Tesla példája azt mutatja, hogy a prémium-autók piacán, a 20 millió forint körüli tartományban és felette már nem lehetetlen versenyképes elektromos modelleket gyártani. A PSA azonban egyelőre nem ebbe a szegmensbe készít elektromos modelleket: a DS 3 Crossback, a Peugeot 208 és az Opel Corsa típusokból kínálnak ilyet, ahol az akkumulátor felára egyelőre többszörösére növeli a vételárat.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha a cég vezetője ilyen szkeptikus, a PSA miért gyárt elektromos autókat, de erre is van magyarázat. Jelenleg ezeket az autókat még veszteséggel is megéri gyártani, mivel jelentősen csökkenthető velük a szén-dioxid-kibocsátási átlag, amely épp az idén lett sokkal szigorúbb az EU területén. Ennek az átlépése milliárd eurós nagyságrendű bírságokkal fenyegeti az autógyártókat, de egy elektromos autó eladásával két hagyományos jármű kibocsátás-értéke felezhető meg a jelenlegi szabályok szerint.