Ahogy azt korábban megírtuk, még 2018 végén nyerte el a Gamma Zrt. a Komondor RDO harcjárműcsalád gyártója, a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM-OKF) közbeszerzési pályázatát, mely szerint három, különleges rendeltetésű hordozójárművet vásárolnak, moduláris cserekonténerekkel. E konténereket erdő- és vegyi tüzeknél, valamint műszaki mentéseknél használja majd a katasztrófavédelem.
Az összkerékhajtásos tűzoltó Komondorok az RDO 4336 MPV dupla fülkés, többcélú gépjármű típusnevet kapták a keresztségben. A nehéz terepviszonyokra tervezett jármű a tűzoltóságok széles körben bevethető beavatkozó eszköze. Alkalmas a vízszegény területeken a gépjárműfecskendők vízutánpótlásának biztosítására, használható egy teljes tűzoltóraj, azaz hat fő szállítására, de önálló beavatkozó járműként is bevethető az általános tűzoltási és az erdőtüzes oltási feladatokhoz. Olyan speciális oltástechnikai elemeket tartalmaz, mint az orrmonitorok (vízágyúk a lökhárítón), önoltó képesség, vízköddel oltó berendezés), ami a tűzoltó Komondort alkalmassá teszi akár kiterjedt, intenzív tüzek elleni harcra is.
Mivel a jármű páncélozott (nyolc milliméter vastag páncélzatot hegesztettek a Gammások a fülkére) alkalmazható előzőleg fel nem térképezett, katasztrófa sújtotta területeken való feladatok végrehajtására a tűzoltóállomány védettségének biztosítása mellett. Ilyen katasztrófahelyzeti feladatok lehetnek a nem hatástalanított robbanószerkezetek, a lövedékek, a felrobbanó palackok repeszei vagy a nagyobb ledőlő faágak, illetve épületrészek.
A 17 tonnás alapjárművet, amelynek teljes terhelése maximálisan 31 tonna lehet, egy 12 literes, sorhatos, 506 lóerős, Euro V-ös, Cummins motor mozgatja, amelyhez egy hatsebességes, Szentgotthárdon gyártott Allison automata váltó csatlakozik. A páncélozott fülke golyóálló üvegezést és légkondicionáló berendezést is kapott. A fülkén összesen hat külső kamerát szereltek fel, amelyek felvételei a belső monitorokon láthatóak. Így a jármű parancsnoka könnyebben tájékozódhat a felszámolandó káresemény mértékéről.
A két különböző, gyorsan rögzíthető és oldható, felépítmény (VCSF 7000) egyike, a nagyobb tüzek, főként erdőtüzek oltása során alkalmazható. E felépítmény nagyobb részét egy 7000 literes víztartály, a kisebb részét pedig, a habkeverő berendezés, a tömlők, azok csatlakozói, valamint a tűz oltásához szükséges kéziszerszámok foglalják el. A műszaki mentő (GMMF-20) felépítmény első részére egy hidraulikus darut, a hátsó részére pedig egy emelőberendezést építettek. A két emelőszerkezet közötti területre rolós tárolórekeszek kerültek, amelyekben a műszaki mentésekhez szükséges szerszámokat, emelőket és hevedereket helyezték el a mérnökök.
A paksi atomerőmű baleseti mentesítő járműve után így újabb három Komondor talált gazdára itthon, de persze a Gammánál ezután sem áll meg a munka, a minap nyerte el a cég a Készenléti Rendőrség vegyi beavatkozó és vegyi mentesítő járműtenderét, amely teljesítéséhez egy-egy Mercedes Sprintert alakít át a cég idén. A Komondor-családot sem felejtik el, hiszen hamarosan megújítják és továbbfejlesztik az egyetlen hazai gyártású páncélozott járművet, amelynek ha lassan is (2012-ben mutatták be), de beindulni látszik a karrierje.