Már B-s jogsival is lehet bizonyos 3,5 tonnánál nehezebb járműveket vezetni

2020.06.16. 13:16

A 2020. évi 139. Közlönyben (58. oldal a konkrét újságban, egyébként 3520. oldal) érdekes változás jelent meg a, ami kibővíti a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek körét.

01
Fotó: Huszti István / Index

Az 5. paragrafus első pontja szerint “B” kategóriával lehet vezetni 3,5 tonna össztömeg feletti de 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű járművet, amennyiben az az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző járműve.

Ez a változás valószínűleg azért jött létre, mert a mai mentőautók már most is túllépik a 3,5 tonnát, így azt gyanítom, jóval nehezebb olyan sofőrt találni, aki rendelkezik a megkülönböztető jelzés használatához szükséges PAV I. kategória mellett C kategóriájú jogosítvánnyal is.

A másik változás, hogy a 3,5 tonna feletti, de maximum 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű alternatív üzemanyaggal működő járműveket is lehet (legalább két éve érvényes és nem kezdő(!)) “B” kategóriás jogosítvánnyal vezetni, amennyiben:

a) a 3500 kg feletti tömeg a  meghajtó rendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlet tömegének eredménye, valamint 

b) a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.”

Ez az így leírva nem csak a villanyautókat jelentheti, hanem pl a gyári CNG-s járműveket is. Itt főleg a 3,5 tonna össztömeg körüli kisáruszállítóknál okozhat gondot az extra súly, amit a tartályok vagy az akkumulátorok hozzáadnak.

Mindkét változásra igaz, hogy csak belföldre érvényes és csak a járműre, járműszerelvényre nem. Az első (mentőautókra vonatkozó) változás 2020. június 11-én, míg a második változás csak 2021. május 23-án lép életbe.