H2X: új gyártó a szupertiszta autó ígéretével
Bár egyre inkább úgy néz ki, hogy az elektromos autózásé a jövő, ez a technológia egyelőre nem kínál megoldást nagy távolságok gyors leküzdésére. Ez mondjuk Európában, vagy a sűrűn lakott Egyesült Államokban nem okoz igazán nagy gondot, viszont a világ ritkásabban lakott tájain, ahol nem lehet 50-100 kilométerenként gyorstöltőt telepíteni, mert nagy területeken elektromos hálózat sincs, már nagyobb probléma.
Ausztrália pedig éppen ilyen: a délkeleti partvidék sűrűn lakott részein kívül az úthálózat ritka és az infrastruktúra hiányos – ilyen környezetben a villanyautóhoz kiépíteni a szükséges hálózatot aránytalanul nagy befektetést kívánna. Tiszta alternatívaként így nemigen marad más, csak a hidrogén: néhány nagy tartályt még mindig egyszerűbb elhelyezni az utak mentén, akár a meglevő benzinkutak kiegészítése képpen.
Alighanem ezért kezdtek üzemanyagcellás autó fejlesztésébe a H2X nevű projekt megalkotói 2015-ben. Ahhoz képest, hogy szinte teljesen ismeretlen vállalkozásról van szó, elég nagyszabású terveik vannak: teljes üzemanyagcellás típusválasztékot szeretnének gyártani. Egyelőre egy testes SUV, egy taxinak dekorált egyterű és egy nagyobb méretű kisbusz vázlatait hozták nyilvánosságra.
A járművek műszaki alapjait állítólag harmadik féltől szereznék be, legalábbis kezdetben, a gyártást viszont Ausztráliában képzelik el: közvetlenül 5000 főt, a beszállítói hálózaton keresztül pedig további 25 ezer embert foglalkoztatnának. Képzett munkaerőben aligha lesz hiány, hiszen a GM, a Ford és a Toyota néhány éve tette utcára a teljes ausztrál autóipart, az igazi kérdés inkább az, hogy lesz-e, aki megfizeti a terméket, ami még a legkiforrottabb üzemanyagcellás technológiát használva is sokszorta drágábbnak ígérkezik, mint a ma használt autók.
Az alkalmazott műszaki megoldásokról kevés konkrétumot árultak el: a Snowy nevű SUV-val kapcsolatban 255 lóerőnyi villanymotoros hajtásról, egy 60 kW-os üzemanyagcelláról, és egy kisebb, hálózatról is tölthető akkumulátorról esett szó, ezekből állna össze az intelligens hibrid hajtásrendszer.
Az ígéretek szerint az idén őszre elkészülnek a H2X első működő prototípusai, a tömeggyártást pedig már 2021 közepén el szeretnék kezdeni. Mindez nagyon jól hangzik – őszintén szólva egy kicsit túl jól is, ahhoz képest, hogy egyelőre a szükséges töltőhálózat sincs még sehol. Ugyanakkor a cégben jelenleg irányító szakemberek – így a vezérigazgató Brendan Norman és a műszaki igazgató, Peter Zienau – olyan autóipari veteránok, akik neves cégeknél dolgoztak korábban, és ez kölcsönöz némi hitelességet a bejelentésnek.
Így, ha nem is feltétlenül a most kihirdetett határidőkkel, de nem kizárt, hogy a H2X-ből később lesz valami.