E hét szerda délután, egy Év Autója-tagoknak szánt nemzetközi videokonferencián a Lynk&Co kínai-svéd márka bejelentette: az év végétől Európában is megrendelhető lesz az első modellje, melynek lenyűgözően innovatív neve - 01.
Hogy miért kínai-svéd a márka? Erről már volt részletesebben szó a 2016-os ősbemutató után írott cikkünkben, illetve a hírszerkesztő ezernyi írásában, most röviden csak annyit: csak a gyártás zajlik Kínában, a teljes tervezést, fejlesztést, tesztelést Svédországban, Göteborgban végzik. S mivel a Lynk&Co ugyanahhoz a konszernhez tartozik, mint a Volvo - a Geely-hez - ezért talán nem meglepetés, hogy az autói technikailag feltűnően sok részletben azonosak a Volvókéval. Mondjuk úgy, műszakilag inkább csak a designban, a felhasznált bel- és kültéri anyagokban, illetve az infotainment minőségében (de erre már nem vennék mérget) van különbség köztük. A 01-es modell pedig mi más lenne, mint a Volvo XC40.
A Lynk&Co - amely az anyacég Geely-modelljeihez képest jelentős presztízsértékkel bír odakint - eladásai Kínában már 2018-ban megkezdődtek, Európára eleinte 2019 elejét, majd végét ígérték, de a technikai csúszásokat a koronavírus is alaposan tetézte, ezért a hivatalos európai bemutató idén ősszel, Amszterdamban lesz. A holland főváros egyben az első a térképen, ahol a márka bemutatótermet nyit - szándékosan nem írtam autószalont, mert a Lynk&Cónál ugyanolyan furcsa lesz az eladási technika, mint ahogyan lakást bérlünk két hétre Ibizán az Airbnb-n keresztül.
A bemutatótermek pontosan azok, amit a nevük takar - oda lehet menni, megtapogatni, kinyitogatni, ha minden igaz kipróbálni a kocsikat, de vásárolni ott nem lehet. A cég stratégái abból az alapvetésből indultak ki, hogy ha a komplikációk, az összeállítás, a rendelés komplikáltsága miatt a legtöbb vevőnek egy húszdolláros strandcipőt nagyobb öröm megvenni az Amazonról, vagy egy fejkamerát kielégítőbb beszereznie az AliExpress-ről, mint egy több tízezer dolláros autót, akkor ott baj van a világgal.
A Lynk&Co a részletekben elmerülni nem szerető, dolgokat gyorsan és különösebb felelősségvállalások nélkül megoldani szerető emberek autója. Interneten át lehet beszerezni, s nem kell okvetlenül megvásárolni - bár azt is lehet -, mert afféle egyszerűsített lízingrendszerben, havi befizetések ellenében simán használni is lehet, majd amikor feleslegessé válik, ott visszaadni. Sőt, az autó elektronikai rendszerének biztonsági programját felkészítették megosztós (car sharing) használatra is, méghozzá oly rugalmasan, hogy akár a tulajdonos is kiépítheti a saját al-megosztó hálózatát vadidegeneknek, amiről az autó elektronikája természetesen pontosan tud majd.
Hogy ne csak a finanszírozást, de a döntést is könnyűvé tegyék, a Lynk&Co Model 01-et - a márka másik négy autója egyelőre nem jön Európába - egyféle felszereltségben, kétféle hajtással lehet majd megvásárolni. Rámegyek a honlapra, kiválasztom a színt, a fizetési módozatot és a hajtást, megnyomom a fizetés gombot, s jó eséllyel pár nap múlva, de legrosszabb esetben is egy hónapon belül a saját 01-esem kormánya mögött ülök.
Hogy mik ezek a hajtásláncok? Elég megnézni a Volvo XC40-es kínálatát - hiszen ez kvázi ugyanaz az autó - és látjuk. Lesz az olcsóbb, az 1,5-ös, háromhengeres, 143 lóerős benzinmotorból, hétgangos, dupla kuplungos váltóból és 50 lóerős villanymotorból álló hibrid kivitel - ez egy. A másik a szintén a hármas egyötössel hajtott (ami itt már 180 lóerőt tud), ugyanazzal a váltóval szerelt, de már 75 lóerős villanymotorral kiegészített, nagy akkuval ellátott, konnektorról feltölthető PHEV, amelynek villamos hatótávolsága jelentős - közel 70 kilométer.
A szervizelés hogyan zajlik majd, ha nincsenek kereskedések? Egyszerűen, a Lynk&Co valet-rendszerben szervizeli az autókat, tehát a szerelő után kiáltó autóért eljön a céges sofőr, ne adj' isten, tréler, elviszi a szervizbe, majd visszahozza, a javítás idejére pedig csereautót ad. És hogy hol lesznek ezek a szervizek? A Volvo-kereskedések lesznek azok...
A fentekből következik, hogy az őszi bemutató után az egész Európai Unió területén rendelhetővé válik a Lynk&Co, bár megnézni csak Amszterdamban lehet, a teljes bemutatóterem-hálózat ugyanis 2023-ra épül ki. Igen, Magyarországról is lehet venni, bár kíváncsi vagyok, hogy minden országban meglesz-e addigra a helyi engedélyeztetés. Nyilván elvégeztetik a helyi Volvósokkal, gondolom.
Ha belegondolunk, hogy az XC40-esnél nyilván jóval nyomottabb áron - a pontos számokat nyár végéig megtudjuk -, kicsit ügyetlenebb designnal és kevesebb funkcióval, de kvázi azonos műszaki minőségben megkapjuk, akkor nem ígérkezik rossznak az ajánlat, pláne, mert a Lynk&Co 01 a kínai, mostanra már elég szigorú törésteszten ötcsillagos eredményt ért el, összes pontszámát tekintve pedig a legjobban szerepelt valamennyi modell közül, amit falnak csaptak. Ebben pedig benne vannak a Kínában árusított Porschék, BMW-k, Mercedesek is...
Az, hogy a Volvók 180 km/h-s sebességkorlátozását megkapják-e a Lynk&Cók, még a cég illetékesei se tudták megmondani, mert "erről még nem született döntés", ahogy Alain Visser, a vállalat vezérigazgatója mondta, de lehetséges, hogy beleteszik. A svéd rokonságot pedig mi sem bizonyítja jobban: az ülések tömése reciklált, svéd halászhálókból készül. Állítólag egyáltalán nincs halszaguk...