Csődbe megy a turbókat gyártó Garrett?
A turbófeltöltőket gyártó Garrett Motiont 2018-ban szervezték ki a Honeywell International nevű óriáscégből, de úgy néz ki, nem a legjobb pillanatban. A koronavírus-járvány, a Honeywell felé fennálló tartozások és egy kártérítési ügy miatt jelentett fizetésképtelenséget a cég.
Ezzel együtt valószínűleg csak átmeneti problémáról van szó: egyrészt a Garrett most, hogy szinte minden belsőégésű motor turbófeltöltős, jelentős forgalmat bonyolít – tavaly 3,25 milliárd dollárnyi megrendelést teljesítettek – másrészt az új elektromos turbófeltöltőtől a számok további növekedését várják. Ez utóbbit a cégvezetés szerint 2021-től gyártják majd, és legalább egy tucat partnerrel dolgoznak együtt az ezzel kapcsolatos fejlesztéseken.
Arra lehet számítani, hogy a cég zökkenőmentesen működhet tovább, ennek biztosítására már egy olyan megállapodást is kötöttek a KPS Capital Partners nevű befektetőcsoporttal, hogy az 2,1 milliárd dollárért megkaphatja a céget, ha egy bizonyos ideig nem érkezik jobb ajánlat.
A Garrett Motion megvásárlása akár jó üzlet is lehetne, de aki rászánja magát, egy elég jelentős problémát is örököl. A cég jogvitában áll korábbi anyavállalatával, a Honeywellel arról, hogy a Garrettnek vállalnia kell-e az anyagi felelősséget a Honeywell korábbi Bendix fékgyártó részlegének azbeszt-kibocsátása kapcsán felmerülő összes ügyben. Ezt a Garrett egy nyilatkozatban önként vállalta, a jelenlegi vezetőség szerint azonban Honeywell jogászainak egy tisztességtelen trükkje áll a háttérben. A kiszervezés alatt íratták alá a felelősségvállalási nyilatkozatot a Honeywell egyik saját ügyvédjével, akit egy rövid időre a Garrett elnökének és egyetlen igazgatójának neveztek ki, még a kiszervezés lezárása előtt.